سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۰۸

اخبار

گفتگو با کارشناس تغذیه بیمارستان توحید جم

عظیمه حسن پور مشاور علوم تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان توحید جم در گفت و گویی در خصوص نقش تغذیه سالم و مواد مغذی در پیشگیری و کنترل بیماری کووید 19 توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر ، خانم حسن پور گفت:کلیه گروه های سنی می توانند تحت تاثیر این ویروس قرار گیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیماری های قلبی – عروقی، پرفشاری خون، دیابت ،چاقی و مبتلایان به نقص ایمنی ،بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند. بنابراین مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلا در این افراد با  تداوم محدودیت ها و رژیم غذایی ویژه در افرادی که بیماری زمینه ای دارند (مانند دیابت، فشار خون ...) کاملا ضروری می باشد.

وی افزود: توجه داشته باشید چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطرار لازم است تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود. دریافت کلیه ویتامین های موردنیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی تامین می شود و منابع غذایی حاوی ویتامین ها و املاح هیچ گونه برتری بر یکدیگر ندارند.

 

افراد بدون تجویز پزشک و یا مشاوره تغذیه مکمل ها و قرص های ویتامین مصرف نکنند.

 

کارشناس تغذیه بیمارستان توحید جم اظهار کرد: از توصیه به مصرف کلیه مکمل ها بدون تجویز پزشک یا مشاور تغذیه در این شرایط خودداری شود زیرا مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارند.

 

تعادل و تنوع در رژیم غذایی

 

خانم حسن پور با تاکید بر رعایت تعادل و تنوع در رژیم غذایی گفت: برای داشتن یه رژیم متعادل و متنوع؛مصرف روزانه کربوهیدراتها، به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته بندی می شوند که مصرف انواع کربوهیدراتهای پیچیده از جمله برنج سبوسدار ، نان سبوسدار و میوه ها ... توصیه می شود.

 

وی افزود: بمنظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی ، مصرف منابع غنی از پروتیین ها ( شامل گوشت ها، انواع حبوبات ، تخم مرغ ، انواع آجیل های بدون نمک ) توصیه می شود.

 

باید و نباید های مصرف روغن در سلامتی انسان

 

کارشناس تغذیه بیمارستان توحید جم گفت؛ برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید روزانه از روغن های خوراکی سالم ( روغن زیتون، کلزا ، کنجد و ...) استفاده شود .مصرف روغن ها و چربی های حیوانی شامل کره، پیه، دنبه و ... باید محدود شود.

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی می شود و می تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمتهای مختلف بدن و از جمله مجراهای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها و شوری ها و غذاهای فراوری شده باید محدود شود.

 

مصرف 6 تا 8 لیوان آب در روز ضروری است.

 

خانم حسن پور گفت : مصرف مقدار مناسب آب باعث می شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیقتر شده و راحت تر حرکت کنند و تخلیه شوند. مصرف 8-6 لیوان آب و یا سایر مایعات بصورت روزانه توصیه می شود.

 

خانم حسن پور در پایان اقدامات انجام شده توسط واحد تغذیه بیمارستان توحید جم با شیوع همه گیری بیماری کرونا را به شرح زیر تشریح کرد:

مشاوره تغذیه و تنظیم برنامه رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به کووید 19

تنظیم منوی غذایی بیماران بستری  مبتلا به کووید 19 متناسب با شرایط بیمار و افزایش تقویت سیستم ایمنی

نظارت بر اجرای برنامه رژیم غذایی تنظیم شده برای بیماران مبتلا در بخش کووید19 در بیمارستان

تنظیم برنامه رژیم غذایی برای دوران نقاهت بیماران مبتلا به کووید 19 در منزل

نظارت بر تهیه مواد اولیه، پخت و توزیع غذا بیماران و کارکنان

تنظیم برنامه توزیع  میان وعده  بیماران متناسب با شرایط بیمار

برگزاری دوره آموزشی برای پرستاران بیمارستان توحید جم با عنوان نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از افسردگی

 

 

حسن پور تغذیه

 

۲۴ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۰۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید