سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۵۳

اخبار

به بهانه گرامیداشت روز پزشک / یک روز با پزشک متخصص طب اورژانس بیمارستان توحید جم

قرار گرفتن در محیط بخش اورژانس آدم را مات و مبهوت می کند ،بیمارانی که بد حال هستند،در یک لحظه شوک وارد می شود؛سر و صدا و ناله بیماران شنیده می شود و ...
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر با حضور در بخش اورژانس بیمارستان توحید جم با تبریک روز پزشک به پزشکان بیمارستان توحید جم و کادر زحمتکش این بخش گفتگویی را با دکتر سید علی حسینی متخصص طب اورژانس بیمارستان توحید جم انجام داده است که در ادامه می آید:

دکتر سید علی حسینی متخصص طب اورژانس بیمارستان توحید جم با 5 سال سابقه در بخش اورژانس بیمارستان توحید جم می گوید: بخش اورژانس بیمارستان توحید جم دارای 4 متخصص طب اورژانس می باشد که به صورت شبانه روزی در هر شیفت یک نفر فعالیت دارند و اقدامات ارزیابی ،تشخیصی و درمانی اولیه بیمارانی که نیازمند بستری در بخش اورژانس هستند را انجام می دهند و البته خدمات ویزیت سرپایی سایر بیماران در قسمت «درمانگاه اورژانس» توسط پزشکان عمومی انجام می گردد.

دکتر حسینی در پاسخ به سوال روابط عمومی درمورد چه امکانات و خدماتی در بخش اورژانس به بیماران ارائه می گردد گفت: بخش اورژانس بیمارستان توحید جم شامل یک بخش بستری اورژانس است که متخصص طب اورژانس اینجا حضور دارد و درمانگاه اورژانس که به بیماران سرپایی توسط پزشکان عمومی خدمات ارائه میدهد و همچنین اتاق عمل سرپایی ، تزریقات و پانسمان که اقداماتی مانند انجام انواع بخیه ها ،سرم درمانی و ... در آن انجام می شود.

وی افزود:بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس را که نیازمند بستری هستند، معمولا بیماران تنفسی ، قلبی،حوادث و تصادفات و بیمارانی که به دنبال بروز عفونتها مراجعه می نمایند تشکیل می دهند. همچنین بخش اورژانس بیمارستان توحید جم از پشتیبانی خدمات و کمک سایر متخصصین (داخلی ،زنان ،ارتوپدی ،جراحی ، قلب و... )نیز بهره می برد.

دکتر حسینی در خصوص اجرای صحیح فرآیند تریاژ بیماران در بخش اورژانس بیمارستان توحید جم اظهار داشت:با توجه به تعداد بالای مراجعین در بخش اورژانس ،واحدی به نام «تریاژ» هست که عملکرد این واحد، ارزیابی اولیه و دسته بندی بیماران براساس نیازمندی های آنها است به این شکل که براساس وخامت وضعیت بیمار در واحد تریاژ تصمیم گیری می شود که بیمار به چه قسمتی ارجاع شود. معمولا از این واحد به منظور تفکیک بیماران اورژانسی استفاده می شود تا بیماران ،براساس میزان خطری که تهدیدشان می کند اولویت بندی شوند.

دکتر حسینی گفت:در صورتیکه بیمار نیاز به خدمات سرپایی داشته باشد به قسمت درمانگاه اورژانس جهت ویزیت توسط پزشک عمومی ،معاینات اولیه ،نسخه نویسی آزمایشات و... ارجاع می شود.اما بیمارانی که نیاز به خدمات بستری در بخش اورژانس دارند از واحد تریاژ مستقیما به بخش بستری اورژانس ارجاع و سایر اقدامات درمانی زیر نظر متخصص طب اورژانس برای آنها انجام می شود.

البته تعدادی دیگر از بیماران لزوما مراجعین بخش اورژانس نیستند اما دستور بستری از سوی پزشکان متخصص به بخشهای دیگر بیمارستان را دارند که این بیماران مستقیما با تشکیل پرونده درواحد مربوطه به بخش مورد نظر ارجاع می شوند.

 

دکتر حسینی طب اورژانس

 

دکتر حسینی متخصص طب اورژانس بیمارستان توحید جم در خصوص اعزام بیماران بخش اورژانس به مراکز بالاتر توضیح داد و گفت:در صورت بستری بیمار در بخش اورژانس بیمارستان و نیاز به خدمات بیشتر به مراکز بالاتر با توجه به شرایط حاد بیمار و به هر شکلی که بیمار نیاز به اعزام اورژانس داشته باشد با تشخیص پزشکان متخصص مربوطه جهت بیمار مورد نظر درخواست اعزام صادر می شود.

وی در ادامه گفت : درخواست اعزام فرآیندی است که با وارد کردن اطلاعات و شرایط کنونی بیمار و پرونده بیمار در یک فایل کامپیوتری جهت ستاد هدایت اعزام بوشهر ارسال می شود و در صورت اخذ پذیرش توسط ستاد هدایت، بیمار با آمبولانس اعزام می شود.البته بیماران دیگری هم هستند که با مراجعه به بخش اورژانس، اقدامات اولیه برای آنان انجام می شود اما لزوما نیاز به اعزام اورژانسی ندارند ولی به آنها توصیه می شود به صورت سرپایی جهت بررسی های تکمیلی به متخصصین یا مراکز دیگر مراجعه نمایند.

دکتر حسینی درمورد وضعیت تخت های بخش اورژانس بیمارستان توحید جم گفت:در حال حاضر بخش اورژانس بیمارستان توحید جم دارای 6 تخت بستری بزرگسال ، 2 تخت بستری کودکان ،2 تخت ایزوله و 4 تخت سرم درمانی می باشد.

دکتر حسینی با اشاره به آمار زیاد مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان توحید جم که در طول شبانه روز حدود 300 نفر و در بعضی از فصول حدود 500 نفر  می باشند گفت: با توجه به حساس بودن بخش اورژانس بیمارستان توحید جم و اهمیت کار واحد تریاژ ، مراجعین ابتدا باید به واحد تریاژ بیمارستان مراجعه نمایند و از راهنمایی های این واحد تبعیت و به بخش های مربوطه ارجاع شوند تا از ازدحام در بخش اورژانس جلوگیری شود چرا که ممکن است بیماران بستری در بخش اورژانس نیاز به اقدامات خاصی توسط پزشک و کادر درمان داشته باشند که در صورت شلوغی این بخش ممکن است در لحظه نتوانند خدمات مناسب را به بیمار بدحال ارائه دهند .

دکتر حسینی در پاسخ به این سوال که از هنگام شیوع بیماری کرونا، مراجعین چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه نمایند گفت: در دوره اپیدمی بیماری کرونا ،درصد زیادی از مراجعین ما علائمی شبیه سرماخوردگی ،علائم تنفسی خفیف،دردهای بدنی ، سردردهای خفیف، سرفه های خشک و گاهی اسهال و احساس ضعف دارند که در مورد این بیماران درمان های تسکینی ،مصرف مایعات و استراحت در منزل پیشنهاد می شود.

وی در ادامه گفت : اگر بیماران احساس تنگی نفس ،احساس افت فشار، تغییرات هوشیاری و علایم شدید بیماری دارند به بخش اورژانس مراجعه نمایند که جهت این بیماران در حال حاضر یک درمانگاه تنفس با شرایط خاصی مهیا شده و بعد از تریاژ به این درمانگاه ارجاع می شوند که تصمیم گیری این موضوع بر عهده واحد تریاژ و پزشکان متخصص می باشد.

وی افزود: ما مشاهده کردیم خیلی از بیماران ترس و نگرانی دارند که در بخش درمانگاه تنفسی ویزیت شوند و مراجعه نمی کنند و از اینکه با مراجعه به این بخش، ممکن است پزشک به آنها بگوید بیماری خاصی دارند دچار نگرانی هستند.

دکتر حسینی گفت: با ارائه توصیه های لازم توسط پزشکان و پرستاران به بیماران در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی ، بیماران به نوع شدید بیماری کرونا مبتلا نمی شوند.

دکتر حسینی درمورد کاهش رفت و آمد مردم در بحران کرونا به بیمارستان گفت : توصیه کادر درمان به مراجعین گرامی این است که از مراجعات غیر ضروری به بیمارستان پرهیز نمایند چون در شرایط کنونی جهت مراجعات غیر ضروری به دلیل شرایط خاص بیماری ها و عفونت ها، ریسک ابتلا به عوامل بیماری زا از جمله ویروس کرونا بیشتر می شود.

دکتر حسینی متخصص طب اورژانس بیمارستان توحید جم در پایان گفت : با توجه به شیوع بیماری کووید 19 در کشور لازم است نکات ذیل توسط مردم عزیز و مراجعین گرامی رعایت شود:

- استفاده از ماسک

- شستشوی مرتب دستها

- رعایت فاصله گذاری اجتماعی

- جلوگیری از تردد های غیر ضرور

و همچنین بهترین روش برای حفظ سلامتی به خصوص در مورد کسانی که بیماری های زمینه ای (بیماری های مزمن تنفسی ،قلبی دیابت ،چاقی و ...) دارند این است که در مکان های شلوغ حتما و حتما از ماسک استفاده نمایند.

دکتر حسینی افزود: امیدواریم با رعایت روشهای پیشگیرانه از میزان بروز و شیوع این بیماری کاسته شود و با رعایت موارد پیشگیرانه ،خدمت بزرگی به کادر درمان نماییم. در غیر اینصورت تعداد بیماران زیاد می شود  و این باعث خستگی و ضعف سیستم های درمانی گردیده و نهایتا بیماران نمی توانند خدمات مناسبی را دریافت نمایند.

و نکته آخر اینکه همه با هم در کنار هم و با یک خرد جمعی و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی می توانیم این شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم.

 

۳۱ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۱۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید