سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۰۶
 

اخبار

همدلی صنعت نفت با بومیان

بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز همانند دیگر نهادهای بهداشتی کشور، برای مدیریت بحران کرونا دستور عمل های سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را سرلوحه اقدام ها و فعالیت های خود قرار داده است .
 این مرکز بهداشت و درمان علاوه بر بیمارستان بزرگ نفت اهواز، 9 مرکز سلامت خانواده در شهر اهواز و 19 درمانگاه عملیاتی در مناطق نفت خیز جنوب دارد که برای پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا در این منطقه، اقدام های قابل توجهی انجام داده است. برای آگاهی از چگونگی این اقدام ها گفت و گویی با بهرام دهقان، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

•    از آغاز شــیوع ویروس کرونا در کشـــور چه اقدام هایی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز انجام شده است؟

از آغاز شیوع این بیماری در کشور و با توجه به ماهیت اپیدمی های ویروسی، رعایت پروتکل های بهداشتی، بویژه در مراکز صنعتی، عملیاتی و ستادی شرکت های منطقه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دستورعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را برای اجرا در شرکت های تابعه وزارت نفت بازبینی و متناسب سازی کرد و طی این مدت 48 دستورعمل ابلاغ شده که 12 مورد آن ویژه شرکت های تابعه مناطق نفت خیز جنوب بوده است. جلسات منظم با اچ اس ای شرکت های مربوطه برگزار و دستورعمل ها ابلاغ شد و اچ اس ای شرکت ها، مدیران و سرپرستان متولی   تعیین و آموزش های لازم داده شد. در زمینه نظارت بر اجرای صحیح دستورعمل ها نیز چک لیست های نظارتی تهیه و برای اجرا ابلاغ شده است.

•    آیا کارکنان قبل از ورود به کار سنجش می شوند؟

در مبادی ورودی شرکت ها، تب سنجی انجام و فرم های خود اظهاری در قالب سامانه در اختیار همکاران قرار گرفته که به صورت هفتگی وضعیت سلامت خود را گزارش کنند که این گزارش ها از سوی همکاران پایش و در صورت لزوم پیگیری می شود. در بیمارستان و سایر مراکز درمانی نیز تب سنجی و تریاژ از بدو ورود در حال انجام است و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می شود.

•    منظور از اورژانس خاکستری چیست؟

این بخش به بیماران با علائم تنفسی و مشکوک به کووید 19 اختصاص یافته که نقش مهمی در رسیدگی بموقع بیماران و پیشگیری از انتقال بیماری به سایر مراجعان ایفا می کند. در این اورژانس که از تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی مجرب برخوردار است. در فضایی به مساحت 100 متر مربع، اتاق ایزوله فشار منفی ایجاد و محل بستری بیماران در اورژانس از سایر قسمت های آن جدا شده است که این کار، نقش مهمی در ایمنی و ارتقای سطح سلامت همکاران شاغل در این بخش دارد. در این بخش تمام مراحل ارزیابی، اقدام های تشخیصی و درمانی اولیه و انتقال بیمار به بخش های بستری به صورت ایمن در حال انجام است.

•    پیگیری بیماران علامت دار در سامانه nocorona.ir چگونه انجام می شود؟

این سامانه وظیفه پایش، غربالگری و پیگیری بیماران را به عهده دارد و از سوی تیم های سلامت خانواده و کار که گروهی از پزشکان و پرستاران آموزش دیده و مجرب هستند، به صورت مستمر وضعیت سلامت بیماران پیگیری می شود. سلامت افراد با تشخیص قطعی روزانه و به مدت دو هفته ازسوی پزشک مربوط پیگیری خواهد شد و در صورت تشدید علائم، برای بستری به بیمارستان ارجاع می شوند.

•    بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز چند درمانگاه عملیاتی را تحت پوشش دارد و آیا به بومیان منطقه خدمات درمانی ارائه می کند؟

19 درمانگاه عملیاتی داریم که بخش عمده ای از آنها به روستاها نزدیک هستند. خدمات درمانی به منازل روستایی مجاور مناطق عملیاتی، ارائه شده و گندزدایی 36 منزل بومی تاکنون صورت گرفته و بخشی از پذیرش بیمارستان نیز، هم در بخش ویژه و هم در بخش های عمومی کووید19 در اختیار همشهری های ما قرار دارد. همسو با مسؤولیت اجتماعی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، اواخر اسفند سال گذشته، 20 دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) خریداری و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار داده شده است، ضمن آنکه با همکاری و هماهنگی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، حوزه بسیج شهید تندگویان و بسیج جامعه پزشکی، نقاهتگاهی با ظرفیت 80 تخت خواب (که تا 100 تخت امکان افزایش ظرفیت دارد) تجهیز و راه اندازی شده و تامین نیروی انسانی، تجهیزات و دارو به عهده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بوده که این موارد در اختیار این نقاهتگاه قرار داده شده است.

•    چند تخت از بیمارستان در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است؟

از اوایل اردیبهشت امسال و با افزایش موارد بروز بیماری کووید 19 پذیرش این بیماران در بخش های بستری بیمارستان بزرگ نفت اهواز شروع شد. در ابتدا یک بخش عمومی با ظرفیت 28 تخت و یک بخش ویژه با ظرفیت 8 تخت به این بیماران اختصاص یافت و اکنون تعداد 90 تخت در سه بخش عمومی و دو بخش ویژه ( با ظرفیت 14 تخت) به این بیماری اختصاص داده شده است.  فضای فیزیکی بیمارستان به گونه ای است که حتماً باید بخش هایی را که بیماران کووید 19 بستری هستند، از بخش های دیگر جدا کنیم؛ زیرا بیمارستان به طور همزمان فعالیت های دیگری نیز دارد و تفکیک این بخش ها از همدیگر از مبادی ورودی صورت می گیرد، یعنی نحوه انتقال بیمار از اورژانس تا بخش های بستری کاملاً محافظت شده است. برانکاردها مجهز به چادرهایی هستند که هیچ گونه آلودگی را به محیط اطراف انتقال نمی دهند. بنابر این حداکثر تلاش خود  را کرده ایم تا از زمان ورود بیمار تا هنگام بستری و ترخیص، هیچ تماسی با بیماران دیگر نداشته باشند، حتی آسانسورهای آنها را نیز جدا کرده ایم.

•    در این ایام مراکز سلامت خانواده چه خدماتی ارائه کرده است؟

در تمام مراکز سلامت خانواده، تریاژ بیماران از بدو ورود و تب سنجی صورت می گیرد. همزمان با مدیریت بیماران کووید 19، فعالیت های معمول مراکز سلامت خانواده، یعنی واکسیناسیون کودکان، مراقبت از زنان باردار و پیگیری بیماران با بیماری های مزمن غیر واگیر نیز با برنامه ریزی و در شرایط ایمن انجام می شود. مجموعه سلامت خانواده مدیریت سامانه غربالگری، پایش و پیگیری بیماران کووید 19 را نیز به عهده دارد و روزانه وضعیت بیماران را از طریق تماس تلفنی پیگیری می کند.

•    چه امکاناتی به بیماران سرپایی (بومیان) داده می شود؟

بخش عمده ای از ارزیابی های تشخیصی سرپایی نظیر ویزیت، آزمایش ها و سی تی اسکن از قفسه سینه ویژه مراجعان بومی بوده است. به طور مثال در زمینه سی تی اسکن از قفسه سینه تا دو سوم مراجعات روزانه به جمعیت بومی اختصاص داشته و در بخش های بستری نیز حدود 15 درصد تخت های بستری در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

•    چه تمهیداتی برای بیماران مشکوک و مبتلا در نظر گرفته شده است؟

برای بیماران مشکوک و مبتلای شاغل، استراحت پزشکی از طریق طب صنعتی صادر و بلافاصله به مدیریت منابع انسانی شرکت ها ابلاغ می شود. طی این مدت (یعنی دو هفته) بیمار در قرنطینه خانگی است و پروتکل های بهداشتی به فرد آموزش داده می شود. به علاوه محل کار و منزل این بیماران از سوی تیم واکنش سریع بهداشتی گندزدایی می شود. بعد از پایان مدت قرنطینه و قبل از برگشت به کار از سوی پزشکان صنعتی معاینه مجدد انجام می شود تا در صورت تایید بهبود کامل، برای شروع به کار به شرکت مربوطه معرفی شوند. حال تمامی بیماران در مدت قرنطینه از سوی همکاران سلامت خانواده به صورت روزانه پیگیری شده و توصیه های بهداشتی لازم داده می شود.

•    برخی از بیماران شرایط قرنطینه خانگی را ندارند. آیا برای این افراد مکان مناسبی برای قرنطینه در نظر گرفته شده است؟

همسو با اهداف رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از سرایت بیماری به سایر افراد خانواده، در جلسات مشترک با اچ اس ای شرکت ها و کمیته اضطرار سطح یک منطقه، بارها پیشنهاد ایجاد این مکان به شرکت ها داده شده که امیدواریم هر چه سریع تر در این زمینه اقدام لازم انجام شود. برای افرادی که در قرنطینه خانگی هستند، تامین اقلام بهداشتی مثل ماسک، محلول ضدعفونی کننده  دست و سطوح و حتی اقلام غذایی، به منظور کاهش تردد به مکان های عمومی از سوی افراد مبتلا ضرورت دارد که امیدوارم هر شرکت این تسهیلات را در اختیار همکاران خود قرار دهد.

•    شما چه توصیه ای به همکاران خود در منطقه اهواز دارید؟

استان خوزستان در شش هفته اخیر، شرایط قرمز داشته و توصیه موکد ما به همکاران، رعایت دستورعمل های بهداشتی یعنی شست وشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک، پرهیز از تردد در مکان های عمومی و رعایت فاصله اجتماعی و شرکت نداشتن در مراسم مختلف است.

•    چه تعداد بیمار را تحت پوشش دارید؟

در بحران کرونا جمعیت بومی شناور داریم که در مجاورت سایت های عملیاتی و مراکز درمانی هستند. همچنین نیروهای قراردادی و ارکان ثالثی که در سامانه nocorona.ir ثبت شده اند نیز به مراکز درمانی تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز مراجعه می کنند، از این رو می توان گفت که بیش از 250 هزار نفر از بهداشت و درمان اهواز خدمات دریافت می کنند. از این تعداد حدود 29 هزار و 500 نفر به سامانه مراجعه کرده اند. تمام شاغلان و خانواده های آنها درخواست می کنیم اگر امکان ورود به سامانه را ندارند، از طریق شماره تلفن های4443777-061 و 4443825-061 با مرکز EOC (مرکز مدیریت بحران ) بیمارستان بزرگ نفت اهواز تماس گرفته و شرایط خود را اعلام کنند تا پیگیری های لازم صورت گیرد و در صورت نیاز به استراحت یا برگشت به کار، برای ایشان گواهی صادر شود.

 
•    تا پایان سال چه برنامه هایی برای پیشبرد اهداف بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز دارید؟
در حال حاضر اولویت ما کنترل بحران اخیر است و بخش عمده امکانات و انرژی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز تا مهار این ویروس در اختیار مدیریت کنترل بیماری کووید 19 قرار دارد. به همین منظور و با توجه به افزایش موارد بستری بیماری کووید 19، با اینکه دو دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان بزرگ نفت اهواز با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار گرفته، تهیه و نصب یک مخزن ذخیره اکسیژن با ظرفیت 10 هزار متر مکعب نیز در حال انجام است که انشاالله طی هفته جاری نهایی خواهد شد. همچنین خرید 6 دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی ) برای توسعه بخش های ویژه بیمارستان نفت پیگیری شده که با موافقت مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در دست تهیه است. برنامه بازسازی بخش های اورژانس، دیالیز، بخش ICU وکلینیک های تخصصی بیمارستان نفت که مصوبه هیات مدیره سازمان بهداشت و درمان را دارد، با بهبود شرایط جاری در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین در آینده نزدیک تغییر مرحله به مرحله HIS (سیستم اطلاعاتی) بیمارستان شروع خواهد شد که امیدواریم با بهره برداری کامل از آن، با استفاده از فناوری های به روز این حوزه، کیفیت ارائه خدمات به مراجعان را ارتقا دهیم.

•    سخن آخر؟
بحران اخیر مانند هر چالش دیگری فرصت های کم نظیری را در اختیار مجموعه ما قرار داده که از جمله آن افزایش تجربه و اعتماد به نفس تیم درمان، بهبود فرایندهای جاری درمان و توسعه بخش های ویژه بوده است .  از همه مردم عزیز کشورم، بویژه همکاران و خانواده صنعت نفت، تقاضای عاجزانه دارم که با رعایت دستورعمل های بهداشتی، کادر درمان را در مهار این بیماری یاری دهند تا با سربلندی از این بحران خارج شویم.


۲۲ تیر ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۳۳,۷۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید