سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۴۶

اخبار

به بهانه گرامیداشت روز پزشک خانواده

به مناسبت 30 اردیبهشت روز جهانی پزشک خانواده ،دکتر محمد کریم نجفی رئیس پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ گفت : قبل از ورود به مبحث پزشکی خانواده می خواهم به دو موضوع اشاره کنم که ارتباط تنگاتنگی با اهداف پزشکی خانواده دارد.

اول اینکه مهمترین سرمایه یک سازمان نیروی انسانی آن سازمان می باشد بنابراین مهمترین وظیفه هر سازمان هم بایستی حفظ ،تامین و ارتقاء سلامت نیروی انسانیش باشد.

دوم برخلاف دهه های گذشته که بیماریهای حاد عفونی و واگیر عامل اصلی مرگ و میر بودند در حال حاضر مهمترین عامل ابتلا به بیماریها و مرگ و میرها بیماریهای مزمن غیرواگیر می باشد

به همین دلیل است که امروزه یکی از اولویت های بهداشتی در جهان بخصوص در کشورهای درحال توسعه کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای مزمن غیرواگیر می باشد این بیماریها شامل دیابت ،فشارخون،اضافه وزن و چاقی،بیماریهای قلبی و عروقی،سکته های مغزی ،سرطان ها،بیماریهای مزمن ریوی است.

بیماریهای غیرواگیر مسئول 60 درصد بار کل بیماریها و حدود 70 درصد بار کل مرگ و میر های حاصل از تمام بیماریها می باشد.

که به طبع مسبب هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی در جامعه می باشد. بنابراین آسان ترین و مقرون به صرفه ترین راه در کنترل بیماریهای غیرواگیر پیشگیری است یعنی نمود واقعی پیشگیری مقدم بر درمان که همان استراتژی مراقبت های بهداشتی است.

در کنترل بیماریهای مزمن غیرواگیر بطورکلی دو دسته عوامل خطر غیرقابل کنترل مثل سن،جنس نژاد و ژنتیک و قابل کنترل مثل ،رژیم غذایی،تحرک بدنی ،مصرف دخانیات و الکل نقش دارد که با کنترل به هنگام آنها می توان به طور قابل ملاحظه ای از ابتلا به این بیماریها و عوارض و ناتوانی های جسمی و روانی ناشی از آنها کم کرد و همچنین از هدر رفت منابع اقتصادی و ملی جلوگیری کرد.

و این درست همان تعریف و هدف پزشکی خانواده است ؛ یعنی طب پیشگیرانه که در آن پزشکی خانواده تلاش می کند. عوامل خطر بیماری را قبل از ایجاد بیماری شناسایی و کنترل کند.در تیم پزشکی خانواده براساس استراتژی بهره وری از نظام مراقبت های اولیه بهداشتی جمعیت تحت پوشش خود را فراخوان کرده ،معاینات و آزمایشات لازم برای شناسایی عوامل خطر انجام می شود.

 واحد سلامت خانواده و پزشکی خانواده صنعت نفت بطور فعال از سال 1383 با تدوین مجموعه مقررات و شاخص های بهداشتی مبتنی بر تعاریف و اهداف سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت فعالیت ها و خدمات خود را در قالب مجموعه محورهای عملیاتی و آموزشی به جمعیت تحت پوشش خود ارائه می کند و یکی از افتخارات واحد پزشکی خانواده این است که در عین حال که خدمات بهداشتی و درمانی را به جمعیت تحت پوشش و هدف خود ارائه می کند همواره می کوشد تا اهداف خود را مطابق چشم اندازهای به روز مراقبت های بهداشتی دنیا حفظ و ارتقاء دهد.

واحد سلامت خانواده و پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ دارای سه کلینیک خانواده شهید تندگویان ،پردیس و خارگ و 47 نفر نیروی تخصصی، اداری و خدماتی می باشد که به 14 هزار نفر از جمعیت خانواده بزرگ نفت خدمات رسانی می نماید.  در این واحد 7 پزشک خانواده 7 پرستار خانواده و 4 ماما در سه بخش پرستاری ، پزشکی ، مامایی و پایش واکسیناسیون مشغول فعالیت هستند که بیش از 45 شاخص بهداشتی و مراقبتی را پایش و کنترل می نمایند که من به نوبه خودم از زحمات یکایک همکاران گرامی تشکر و قدردانی می نمایم.

تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهرو خارگ همواره سعی و تلاش دارد که در پرتو علم و دانش ،صداقت و تعهد ،اصول اخلاقی و انسانی را رسالت خود که همانا تامین وصیانت از سلامت جسمی و روحی انسان هاست را به بهترین و مطلوب ترین شکل ممکن ادا نماید.برای رسیدن به این هدف نیازمند به همکاری فعال و پایدار خانواده های تحت پوشش می باشد.

با آرزوی سلامتی و تندرستی برای هموطنان عزیز

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۵۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید