سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۰۸

اخبار

برگزاری "کنفرانس آموزشی تحلیل ریشه ای خطاهای پزشکی" در بیمارستان توحید جم

کنفرانس یک روزه تحلیل ریشه ای خطاهای پزشکی با هدف ارتقای کیفی گزارش خطاهای پزشکی در بیمارستان توحید جم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهربه نقل از واحد آموزش بیمارستان توحید جم، کنفرانس اموزشی تحلیل ریشه ای خطا (RCA) در کاهش خطر خطاهای پزشکی با حضور مسولین بخش ها با هماهنگی واحد ایمنی بیمار توسط آمنه پورشمس مسئول ایمنی بیمار در سالن کنفرانس بیمارستان توحید  برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی ابا مترون بیمارستان توحید جم گفت: در یک مرکز درمانی خدمات بسیاری ارائه می شود و قطعا خطاهایی رخ می دهد ولی همکاران ایمنی بیمار با نظارت های دقیق و مستمر موجب ارتقای سطح ارائه خدمات در بیمارستان می شوند.

در ادامه خانم پورشمس مسئول ایمنی بیمار در بیمارستان توحید جم، به بیان اهمیت جایگاه تحلیل ریشه ای خطا درکاهش خطر خطاهای پزشکی پرداخت و گفت: ارائه خدمات سلامت همواره پرخطر بوده و ممکن است ایمنی بیمار را به خطر اندازد. علیرغم پیشرفت های تکنولوژی و مراقبت ها،خطاهای پزشکی با بروز عوارض و مرگ و میر همراه بوده و هزینه زیادی را به بیمار و جامعه تحمیل می نماید.

وی با بیان اینکه در نظام گزارش دهی خطا با معیارهای جهانی فاصله زیادی داریم گفت: حدود دوسوم خطاهای درمانی که منجر به خسارت و آسیب به بیمار می شود.قابل پیشگیری هستند. بنابراین برای رسیدن به هدف ارائه خدمات ایمن جا دارد به مدیریت خطر توجهی ویژه داشته باشیم.   

 مدیریت خطاهای درمانی جزئی از کارکردهای کمیته ایمنی بیمار است. از دو سال پیش وزارت بهداشت لیستی از  28 مورد وقایعی که هرگز نباید اتفاق بیافتند (Never Event) تهیه و ابلاغ  کرد. گام اول ما تلاش برای افزایش ثبت و گزارش دهی این 28 مورد بود و در گام بعد باید برای هریک از گزارش ها( (RCAانجام شود.

 وظیفه بیمارستان ها در قبال خطای درمانی ,تشخیص ، گزارش فوری و انجام (RCA) خطای بوجود آمده است.

 

 

 

خطای پزشکی 1

 

خطای پزشکی 2

۱۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۸۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید