سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۰۶:۴۵

اخبار

به مناسبت روز جهانی ایمنی بیمار:

گفتگو با کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار بیمارستان توحید جم

در راستای اهمیت ایمنی بیمار، سازمان بهداشت جهانی، روز 17 سپتامبر را به عنوان روز بزرگداشت ایمنی بیمار تعیین کرده است. به همین سبب و با توجه به اینکه بیمارستان توحید بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر در شهرستان جم نیز برای ارتقاء فرهنگ ایمنی بیمار و تبیین اهمیت بالای این موضوع نسبت به تمهیدات لازم و تاثیر گذار این واحد در جهت اجرای استانداردهای جهانی بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بعنوان نهادهای نظارتی و ارزیابی این مرکز و باتوجه به وجود حضور در یکی از حساس ترین مراکز خدمات درمانی در کنار صنعت نفت و گاز، ملزم به رعایت بالاترین حد استاندارد می باشد.

 ایمنی بیمار

 به جهت آشنایی هرچه بیشتر با این واحد، گفتگویی با کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار، بیمارستان توحید جم انجام شده است که در ادامه می خوانید: 

- در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

به نام خدا؛ آمنه پورشمس هستم، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار، با 20سال سابقه کار در حرفه پرستاری که در حال حاضر به مدت 7 سال نیز می باشد که بعنوان کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار در بیمارستان توحید جم مشغول خدمت می باشم.

- لطفا در مورد مبحث ایمنی بیمار و اینکه چه اقداماتی در این حوزه انجام می گیرد توضیحات مختصری را بفرمائید؟

ایمنی بیمار را می توان یکی از مهمترین ابعاد در کیفیت مراقبت از بیمار و جلوگیری از آسیب رسیدن به بیمار دانست چون همیشه اقدامات درمانی بی خطر نیست و گاهاً امکان وقوع خطرات و وقایع تهدید کننده برای بیمار وجود دارد. این نکته را هم همیشه باید مدنظر داشته باشیم که مراقبت و خدمات درمانی غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به بیماران هزینه اقتصادی سنگین نیز به دنبال خواهد داشت.

در مورد وظایف کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار هم باید بگویم که با انجام بازدید های مدیریتی به صورت هفتگی به همراه ریاست و مدیر بیمارستان عوامل تهدید کننده ایمنی بیمار شناسایی و اقدامات لازم در جهت رفع آنها برنامه ریزی می شود. البته در این بازدید ها به صورت مصاحبه ای از بیماران و کارکنان در مورد شرایط تهدید کننده ایمنی بیمار هم سوالاتی پرسیده می شود. همچنین بازدیدهای میدانی مختلفی توسط کارشناس هماهنگ کننده انجام می شود و پس از سنجش شرایط ایمنی بیمار، نقائص و مشکلات احتمالی موجود در کمیته های مربوطه مطرح می شود.

- لازمه وجودی و اجرایی شدن مبحث ایمنی بیمارچیست؟

بیمارستان دوستدار ایمنی بیمار، الزام به اجرایی نمودن برخی از استانداردها می باشد تا بتواند لوح دوستدار ایمنی را کسب کند. در ابتدای کار، جلسات ایمنی و قرار دادن ایمنی بیمار در سر لوحه تمام سطوح خدمات می باشد که از پذیرش تا ترخیص بیمار، باید تمام مسائلی که احتمال به خطر انداختن ایمنی را دارد بررسی و برطرف گردد. که در اینجا کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار با توجه به شناسایی عوامل خطر و البته با همکاری مسئولین واحدها در برطرف نمودن این مشکلات تلاش می کند.

- ارتباط کاری واحد ایمنی بیمار بیشتر با چه واحدهایی و در چه سطحی است؟

واحد ایمنی بیمار به علت وسعت موضوع با تمامی واحدهای درمانی و حتی واحدهای پاراکلینیک و مدارک پزشکی در ارتباط می باشد. بطور کلی هر واحدی که با بیمار برخورد داشته و یا حتی از مدارک بیمار محافظت می کند، مرتبط با این مبحث می باشند.

- میزان تاثیرگذاری مبحث ایمنی بیمار در ارتقاء کمیت و کیفیت ارائه خدمات چگونه است؟

در تمامی استانداردها، ایمنی بیمار مطرح و جزء جدا نشدنی و اساسی تمامی سنجه های اعتبار بخشی و کنترل کیفی بیمارستانی می باشد.

در بیمارستان که یک ساز و کار پیچیده بوده و بیمار حرف اول را می زند، خدمت رسانی تمامی واحد ها در ایمنی بیمار دخیل می باشند.

- پایش این مبحث چگونه انجام شده و رضایتمندی بیماران از نحوه اجرای این طرح چگونه است؟

در تمامی بازدیدها که به صورت هفتگی و روزانه صورت می گیرد از بیماران در مورد شرایط و برخی مسائل مربوط به ایمنی مصاحبه می گردد و با تکمیل فرم نظر سنجی توسط برخی بیماران که بر پایه ایمنی بیمار طرح شده به کشف شرایط تهدید کننده ایمنی بیمار می پردازیم و در صورت نیاز به اقدامات اصلاحی، کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار پیگیری های لازم را انجام می دهد.

- و صحبت پایانی شما :

با معرفی این واحد به بیماران و ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه و کادر درمان مطمئناً می توان در شناسایی شرایط تهدید کننده ایمنی بیمار پیش قدم بود و با ایجاد این فرهنگ قبل از اتفاق افتادن هر خطری برا ی بیماران می توان از خطرات پیشگیری کرد که این امر باعث ارائه خدمات ایمن به مراجعه کنندگان می گردد.

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۲۰
بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر |
تعداد بازدید : ۳۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید