سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ۰۴:۱۱
 

اخبار

ثبت اختراع یکی از پرسنل بیمارستان توحید جم برای جلوگیری از خسارت به خودرو + فیلم

سید محمد موسوی از پرسنل بیمارستان توحید جم موفق به ثبت اختراعی شده که می تواند با پایش وضعیت دمای آب خودروها، از ایجاد خسارات مالی به رانندگان جلوگیری کند.
به گزارش روابط عمومی ستاد بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر، داغ کردن و جوش آوردن خودروها از ایرادهایی است که گربیانگیر بسیاری از رانندگان می‌شود که در صورت تشخیص زودهنگام و عیب‌یابی حل شدنی است.
این معضل در استان‌های گرمسیری و جنوبی مثل خوزستان، بوشهر و هرمزگان که دمای هوا در تابستان به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، بیشتر گریبانگیر خودروهاست و دیدن رانندگان زیادی در کنار جاده که کاپوت خودروهای خود را بالا زده‌اند و منتظر کمک رسانی هستند، جای تعجب ندارد.

ماشین

سید محمد از آن دسته جوانانی است که طعم این مشکلات را در گرمای جنوب چشیده و علی رغم اینکه در بیمارستان توحید جم شاغل است اما بارها با مطالعه و تخصص تجربی خود، اقدام به طراحی سیستمی برای رفع مشکل جوش آوردن خودروها کرده تا اینکه توانسته اختراعی را در این زمینه به ثبت برساند.
وی در گفتگویی از اختراعش می گوید:

سید محمد موسوی

لطفا خودتان را معرفی کنید؟
سیدمحمدموسوی هستم، ۳۳ ساله، کارشناس ارشد کامپیوتر و کارمند بهداشت و درمان صنعت نفت در بوشهر.
 
چطور شد که به فکر اختراع دستگاه افتادید؟
تابستان سال ۹۸ بود؛ وقتی از محل کارم در شهرستان جم مرخص شدم و در مسیر دشتستان بودم، خودروهای زیادی را می‌دیدم که به علت گرمای ۴۵ درجه بوشهر جوش آورده بودند و به همراه خانواده کنار جاده  منتظر امداد خودرو بودند. من که این مشکل برای خودم افتاده بود، خوب این خانواده‌ها را درک می‌کردم و آن لحظه بود که به یک‌باره ایده کنترل دما در روزهای گرم تابستان در رادیاتور خودرو به ذهنم خورد.

اختراع

 
کار را چطور آغاز کردید؟
به مدت یک سال روش‌های مختلف را امتحان کردم ولی بی نتیجه بود. ابتدا قصد داشتم طرح ابتکاری را روی دیاگ خودرو امتحان کنم که از ایجاد هزینه اضافی خودداری کنم اما هیچ شرکتی حاضر نشد نقشه و برنامه دیاگ‌ها را در اختیار من قرار دهد، البته تا حدودی طبیعی بود.
از پاسخ قطعه سازان نا امید نشدم و مصمم شدم از نو هزینه کنم و با دوباره کاری بُرد مجزایی را ساخته و برنامه نویسی کردم؛ با گذشت زمان ایرادات را برطرف کردم  و اکنون نسخه شماره یک دستگاه کنترل اتوماتیک دما آماده و ثبت شده است. در صورتی که شرکت‌های قطعه سازی حاضر به سرمایه گذاری روی سیستم من شوند، می‌توان در نسخه‌های بعدی با هزینه کمتر از یک میلیون ریال آن را بر خودروها اجرایی شود.
 
ویژگی‌های این دستگاه کنترل دما برای خودرو چیست؟
این سیستم با دریافت و احساس موارد مختلف با همان سنسورهای موجود در خودرو، می‌تواند از مواردی همچون گیر کردن یا کار نکردن ترموستات، جوش آوردن رادیاتور و در نهایت موتور جلوگیری کرده و در صورت بحرانی شدن موتور، رادیاتور و موتور را به حالت ایده آل بر می‌گرداند و کنترل می‌کند و در نهایت  راننده را مطلع می‌کند تا از ایجاد زیان جلوگیری نماید.
 
 
 
 
 
همچنین به علت کنترل دما و کاهش فعالیت فن‌های خودرو، عمر باتری، سیم‌کشی‌ها، فن و لوازم آن بیشتر می‌شود. تاکنون راهکار این مشکلات، تعویض ترموستات در فصل تابستان از دمای ۹۰ به ۷۰ بوده که باعث افزایش مصرف می‌شود اما با این سیستم دیگر نیازی به تعویض ترموستات در خودروها نیست.
 
خواسته شما از مسؤولان؟
امیدوارم شرایطی توسط مسؤولین مهیا شود که فناوری‌های بومی سریع‌تر روند تجاری سازی و پیشرفت را طی نمایند؛ زمانی که اقدام به انجام این طرح کردم نیاز مبرم جامعه بوده و اکنون خواسته‌ام از مسؤولان، ایجاد مراکز تحقیقات و علمی به خصوص در استان‌های جنوبی است.
۱۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۵۰۷

نظرات بینندگان

مهدی ن
۱۴۰۰/۰۹/۱۲
5
0
0

ماشاء آ... به جوانان سازمان که چندبُعدی کار می کنند. برایشانآرزوی سعادت دارم


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید