سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۰۰

اخبار

به بهانه گرامیداشت روز پزشک خانواده

به مناسبت ۲۹ اردیبهشت روز جهانی پزشک خانواده ،دکتر محمد کریم نجفی رئیس پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ گفت : نظام سلامت خانواده یک نظام عمومی و مستمر می باشد که در طول زمان خدمات سلامت را به فرد، خانواده و جمعیت زیر پوشش بدون توجه به سن و جنس ارائه می کند.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر ، دکتر نجفی افزود: در واقع یک نظام سلامت پایشی پویا بوده که بر اساس اهداف و شاخص های از پیش تعیین و تعریف شده در قالب مجموعه محورهای عملیاتی ، بسته های خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می کند، همچنین خود نظام سلامت نیز توسط حوزه های سلامت بالا دستی مورد ارزیابی و پایش قرار می گیرد.

دکتر نجفی با اشاره به تعریف پزشکی خانواده گفت: پزشک خانواده ، یک پزشک جامع نگر می باشد که مسئولیت بالا بردن سطح سلامت عمومی، پیشگیری از بیماری ها، درمان و حتی بازتوانی جمعیت طبی زیر پوشش را به عهده دارد.

وی در مورد اعضای تیم سلامت خانواده گفت :

به ازای هر 2000 نفر جمعیت، یک پزشک و یک پرستار خانواده

به ازای هر 4000 نفر جمعیت،  یک مراقب سلامت ماما

به ازای هر 5000 نفر جمعیت، یک کارشناس بهداشت روان

به ازای هر 10000 نفر جمعیت ، یک کارشناس تغذیه  

در نظر گرفته شده است.

دکتر نجفی افزود: در نظام سلامت خانواده جهت دستیابی به اهداف و ارائه ی خدمات با کیفیت مطلوب ، تیم سلامت خانواده بایستی از لحاظ علم پزشکی ، به روز بوده و به اخلاق حرفه ای مسلط باشد و همچنین می بایستی در بستر جوانب اخلاقی و انسانی صادقانه و دلسوزانه با ایجاد حفظ تعامل دو طرفه، مراجعین و بیماران خود را به طور پیوسته حمایت کنند.

دکتر نجفی با اشاره به نظام سلامت خانواده در بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: مطابق اهداف و برنامه های نظام سلامت وزارت بهداشت بر اساس الگوی سازمان بهداشت جهانی ؛ سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از سال 1383 به طور فعال و جدی با تشکیل تیم های سلامت خانواده و واحد پزشکی خانواده در تمام مناطق سازمان بر اساس دستورالعمل های استاندارد پزشکی خانواده ، اقدام به تشکیل و تکمیل پرونده های پزشکی خانواده برای جمعیت تحت پوشش کرد.

نظام مراقبت سلامت خانواده ی بهداشت و درمان نفت بوشهر متشکل از تیم سلامت خانواده ی کلینیک های خانواده ی شهید تندگویان، شهرک پردیس، شهرستان بوشهر و جزیره ی خارک به حدود 4000 خانوار و جمعیت بالغ بر 14000 نفر خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می کند.

در ادامه دکتر نجفی مجموعه فعالیت های تیم سلامت خانواده ی بهداشت و درمان نفت بوشهر در سال1399 را به شرح ذیل بیان نمود:

-          ویزیت و درمان بیماران سرپایی به تعداد: 27582 نفر

-          تشکیل پرونده های جدید به تعداد : 480 پرونده

-          تکمیل اطلاعات پرونده های قبلی: 8505 نفر

-          فراخوان و پیگیری جمعیت زیر پوشش به ویژه جمعیت غیرفعال

-          پیگیری و پایش بیماران مزمن و ارائه ی خدمات متناسب به آنان

-          ارائه ی خدمات بهداشتی به مادران باردار و کودکان، انجام واکسیناسیون و ایمن سازی ، پایش مراحل رشد کودکان، ارائه ی خدمات غربالگری سرطان ها، انجام مشاوره های آموزشی ، تغذیه ای و روانشناسی و...

-          اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B

دکتر نجفی در مورد خدمات ارائه شده پزشکی خانواده در بحران کووید 19 طی سال 99  به شرح ذیل توضیح داد :

-          تشکیل گروه های مجازی برای مبتلایان به بیماری فشار خون و دیابت و مادران باردار

-          تماس های تلفنی و پیگیری های درمانی و بهداشتی برای حدود 2773 نفر

-          ارائه ی خدمات در منزل برای برخی بیماران خاص و بیماران سرطانی در منزل

-          همچنین در بحران کرونا و کاهش بار مراجعه ی حضوری بیماران مزمن جهت انجام آزمایشات ، در راستای ارائه ی خدمات مستمر و مغفول نماندن چک آپ های دوره ای بیماران مزمن، در دو نوبت در سطح کلینیک های خانواده اقدام به نمونه گیری آزمایشات بیماران دیابتیک به تعداد حدود 280 نمونه آزمایش خون توسط پرستاران کلینیک های خانواده از این بیماران، گرفته شد و به آزمایشگاه بیمارستان توحید ارسال گردید.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه سطح فعالیت خدمات و بسته های خدمتی قابل ارائه در پزشکی خانواده ، بسیار بسیار زیاد می باشد که نقش به سزایی در تامین سلامت، پیشگیری و درمان بیماری ها دارد گفت: لازم است سپاس و قدردانی خود را نسبت به حمایت های رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر و همچنین تمام اعضای تیم سلامت خانواده این بهداری اعلام دارم که در راستای رسالت خود که همانا تامین سلامت و رضایت جامعه ی هدف می باشد، دلسوزانه و متعهدانه بصورت تیمی تلاش کرده و سعی آنان بر این است که هر روز کیفیت سطح خدمات خود را به ویژه در بحران کرونا بالا و بالاتر ببرند.همچنین لازم است از زحمات و خدمات خستگی ناپذیر و پیگیری های شبانه روزی سرکار خانم نعمت الهی بعنوان پرستار رابط تیم ،تشکر به عمل آورم.

  

 

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۳۲
تعداد بازدید : ۴۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید