سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۵۸

اخبار

گفت و گو با سهراب درمسرا چهره مطرح موسیقی دشتی

سهراب درمسرا متولد ۱۳۴۳ خورموج و از چهره های مطرح موسیقی دشتی است.وی کارشناس رادیولوژی بیمارستان خلیج فارس صنعت نفت خارگ می باشد.

برخورداری از استعداد طبیعی، از خود گذشتکی، سخت کوشی و شاگردی در محضر بزرگان موسیقی سنتی او را هنرمندی برجسته کرده است.

اجرای کنسرت های متعدد، آلبوم های چشمه وصال و رقص مهتاب  و تدریس آواز  از فعالیت های هنری درمسراست.

او از جوانی در این عرصه وارد شده و از آن هنگام به بعد مسیر رو به جلویی را در موسیقی ایرانی طی کرده است.

پیرامون فعالیت های هنری و زندگی شخصی درمسرا، هنرمند فروتن دیارمان گفت و گویی با ایشان انجام داده ایم که تقدیم خوانندگان عزیز می گردد.

1. لطفا شرح حالی از زندگی و فعالیت های هنری خود را بیان کنید.

بنده متولد خورموج هستم شهری در دامن کوه بیرمی. کوه بنفشی که زندگی و خاطرات  انسان های بی شماری را به یاد خویش سپرده است. هنگام باران ها آب راه ها و جویبارها را همچون ماری در خود لغزانده است و چه سحرها و صبح گاهان که صدای غلطیدن سنگ ها درون دره ها خواب خرگوشی مردمان این سرزمین را نوازش نکرده است. چه سینه ها که آرزوی گذراندن تخته ها و پستوهای سایه دار این کوه را در خود نپرورانده اند و چه دیده ها که هنگام بغض خود برای رفتن و دور شدن و یافتن آرزوی خویش با خیال پرواز از فراز این کوه ستبر اشک ها فرو ننشانده اند.

2. دوران کودکی و نوجوانی تان در خورموج چگونه گذشت؟

کودکی و جوانی من با وجود همه خاطرات خوب و تلخ و تفاخرها و خطاها و لغزش ها در خواب دامنه های این کوه مدفون گشته است.

3. چگونه به موسیقی سنتی علاقه مند شدید؟

بنده به همه نوع موسیقی علاقه مند بوده ام. تنها گذشت زمان و بلوغ بیشتر فکری مرا به موسیقی سخت و دست نیافتنی سنتی رساند.

4. از چه سالی به یادگیری آواز پرداختید و از محضر چه اساتیدی بهره گرفتید؟

از سی سالگی به صورت جدی به محضر استاد نورالدین رضوی سروستانی راه یافتم. پس از آن چندین سال نزد زنده یاد ایرج بسطامی و ردیف دان ارزشمند محسن کرامتی شاگردی کردم و دوباره دلداده و شتابان به سر کلاس های استاد سروستانی برگشتم.

5. در زمینه نوازندگی چه سازی تخصص دارید و مهارت نوازندگی چه قدر برای خواننده نیاز است؟

بنده نوازنده سازهای تار و سه تار  هستم. برای یک خواننده آشنایی با ساز های موسیقی بسی پر اهمیت است، زیرا او همه عمر تلاش می کند به پایه ای قدم بگذارد که مگر روزی از همنوازی یک استاد موسیقی بهره مند شود. حال اگر خود نیز به چنین مرتبه ای رسیده باشد بهترین حالات خواهد بود.

چو در دست است رودی خوش بزن مطرب سرودی خوش

که دست افشان غزل خوانیم و پا کوبان سر اندازیم

6 . آیا موانعی هم برای یادگیری و فعالیت هنریتان وجود داشت؟

راه هنر از تیره راه ها و کناره ها جایی دور از غوغاها و هلهله ها می گذرد. تنها همراه سفر در این راه عشق است وقتی به عقب می نگرم تی پا خوردن ها و دور انداخته شدن ها و درک نشدن ها را به یاد می آورم. اما عشق تو را با تاب تازیانه ها تا رسیدن به  روز وصل همراهی می کند.

7. چه افرادی بر شخصیت شما موثر بوده اند؟

بیشترین تاثیر را همسرم برای من داشته است.

8. چه ویژگی هایی موسیقی سنتی داشت که سمت آن رفتید؟

همان طور که گفته شد بلوغ حرفه ای و فکری هر هنرجو او را به آخرین مرحله خوانندگی یعنی آواز سنتی خواهد رساند اگر کسی فرهنگ و توانایی ایستادگی برای درک و پرداختن به آواز را پیدا کند در این تیره راه قدم خواهد گذاشت در غیر این صورت تا همیشه در حسرت آواز سنتی خواهد ماند.

9. مکتب آوازی شجریان چه تفاوت و ویژگی هایی دارد؟

چون استاد شجریان دارای وسعت کامل صدای مردانه است ویژگی ردیف روایت شده توسط ایشان پیچیدگی و ظرافت هایی است که صدای هر خواننده عادی قادر به اجرای این ظرایف نیست و به همین دلیل صدای قدرتمندی همچون صدای ایرج بسطامی به موفقیت نایل می شود.

10. چه خاطراتی از شاگردی در محضر استاد رضوی و شادروان بسطامی دارید؟

در محضر استاد سروستانی همه چیز  برای موفقیت هنرجو آماده بود. تدریس استاد، کمال آوازها و گوشه ها، خویشاوندی گوشه ها با گوشه های سازی و خیلی از مطالب دیگر شاگردی در کلاس ایشان را یگانه و بی همتا می کرد.

در ارتباط با کلاس های زنده یاد بسطامی احساس صدای او هنرجو را مشتاق و شیدای او می کرد ولی عدم استمرار کلاس ها شاگرد را عطشناک و محدود می ساخت.

11. رشد شما حاصل نبوغتان بوده یا سخت کوشی تان؟

حاصل سخت کوشی بنده بوده است.

12. صدای شما چه مشخصاتی دارد مثلا چند نت را می تواند اجرا کند و وسعت آن چه قدر است؟

به جای پرداختن به ویژگی صدای ناقابل بنده اجازه بدهید این را بگویم که مهمترین فاکتور صدا احساس صدای خواننده است و این فاکتور چندان ارتباطی به چند دانگه بودن صدا ندارد. احساس صدا موهبتی غیر ارادی است که معبود به معشوق تقدیم می دارد. همچنان که داریوش رفیعی یا حسین قوامی یا بنان و بدیع زادگان و یا خانم پوران و غیره با چهار پنج دانگ صدا زیباترین آثار هنری ایران را خوانده اند.

13. در آلبوم ها و کنسرت هایتان کدام دستگاه را بیشتر اجرا کرده اید و چرا؟

بنده بیشتر مایل به خواندن دستگاه همایون بوده ام .شاید بیشتر آثار عاطفی در همایون و دشتی خلق شده اند که آن هم به دلیل عمق استیصال و شکوه پذیری این دو آواز است.

14. آیا دستگاه ها را با فضای شعر انتخاب می کنید؟

همه خوانندگان تلاش دارند اشعار آواز را متناسب با دستگاه آوازی انتخاب کنند. اما بنده خیال می کنم شعر نیز هدیه ای است که از جانب دوست به نسبت حرمت و لیاقت هرخواننده به وی تقدیم می شود. گویی از پیش همه چیز آماده شده باشد.

15. در انتخاب شعر چه حساسیتی به خرج می دهید و اشعار دو آلبوم تان از کیست؟

برای بنده انتخاب شعر بسیار مهم و اساسی است. مهمتر از آن زمان فرا رسیدن اتفاقی است که شعر را بدست می آورم گاهی مدت ها روی شعری کار کرده ام اما در آخر به مدت کوتاهی دوستی شعر اصلی  را به من رسانیده است.

در آلبوم رقص مهتاب شعر تصنیف ها را استاد حسین پرنیا از مولانا و خواجوی کرمانی و داراب افسر بختیاری استفاده کرده اند و بنده اشعار مارگوت بیگل و حافظ را برای آوازهایم انتخاب کرده ام.

16. سبک کار کدام هنرمند بر روی کار شما اثر گذاشته است؟

بی تردید بنده بیشترین تاثیر را از استاد سروستانی گرفته ام. همچنین صدای استادم زنده یاد ایرج بسطامی همچون نسیم خزانی روح تفتیده و تشنه مرا نوازش کرده است.

17 . دو آلبومتان را بیشتر معرفی می کنید؟

بجای معرفی دو آلبوم ترجیح می دهم از آهنگساز آلبوم رقص مهتاب استاد حسین پرنیا بگویم روزی به او گفتم چگونه و کدام پرده ها را کنار میزنی تا به نغمه هایی همچون گلپونه ها، حریر مهتاب ، تحریر خیال، خانه بوی گل گرفت و ... دست پیدا می کنی خندید و چیزی نگفت و من بعدها روزهای تنهایی و انتظار او برای پیوستن به این زلال جاری را دریافتم روزهای بخشش همه کینه ها و بغض ها و رنج ها برای رسیدن به بخشیده شدن و برگزیده شدن،  روزهایی که باران سرشک و شوق همه گله ها و بی مهری ها را می شوید.

کز نیستان تا مرا ببریده اند

از نفیرم مرد و زن نالیده اند

18 . چشم انداز شما از موسیقی سنتی چیست؟

بنده موسیقی سنتی را تنها راه نجات انسان گمشده و فرو رفته در رنج و بحران و تنهایی می دانم خاصه برای ما  ایرانیان که توفیق دانستن زبان حافظ و سعدی و ... را یافته ایم. دریغ و درد که یک روز در خواب تب آلود ما، غرب چاره جو و زخم خورده از کردار خویش به این موسیقی فاخر دست خواهد یازید و مدهوشی ما را بدان درمان خواهد کرد.

19 . آیا به کار تدریس آواز هم می پردازید و پیشرفت شاگردانتان چگونه است؟

بله شاگرد هم داشته ام و هر کدام هم اکنون به تربیت هنرجو مشغولند.

20. برنامه آینده شما در موسیقی چیست؟

بنده به شیوه خاصی از اجرا فارغ از خودنمایی ها و رقابت بر سر زیرخوانی و بلند خوانی معتقدم چه بسا این ابراز وجودها موسیقی ما را از مسیر آرامش و تفکر بخشی و اعتماد منحرف ساخته است و تصویر خشم و تهاجم را بر چهره موسیقی ما ترسیم نموده است.

21. شرایط فراهم شود تمایل دارید در خورموج کنسرت دهید؟

بنده آرزو می کنم به واسطه تاثیری که از نوحه ها و شب های پر از حزن و عشق و اشتیاق محرم گرفته ام بتوانم در شهر خود اجرا داشته باشم اما این آرزو را به وقت دیگری وا می گذارم.

22. کلام آخر

با همه خلق جهان صلحم و اندر بر من

جور اغیار و سر مرحمت یار یکیست.

منبع : روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر

 

 

سهراب درمسرا

 

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ۰۸:۳۴
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر |
تعداد بازدید : ۷۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید