سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۵۵

اخبار

دکتر خواجه نصیری / ارائه خدمات دقیق همراه با مشاوره های لازم، بخش مهمی از کار داروسازان بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ

دکتر حسین خواجه نصیری رئیس امور دارویی و تجهیزات پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهرو خارگ گفت: ارائه خدمات دقیق همراه با مشاوره های لازم، بخش مهمی از کار داروسازان بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ می باشد.

 

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر ،دکتر حسین خواجه نصیری رئیس امور داروئی و تجهیزات پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهرضمن گفتگو با روابط عمومی ، سالروز گرامیداشت ولادت زکریای رازی، روز داروساز را به تمامی داروسازان بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ به خصوص همکاران پرتلاش در واحد امور دارویی و تجهیزات پزشکی تبریک گفت و سلامتی و توفیق روز افزون را برایشان آرزو نمود.

دکترخواجه نصیری با بیان اینکه بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ در دل خود 2  بیمارستان  توحید جم و خلیج فارس خارگ را اداره می نماید، افزود: 20 مرکز دارویی فعال زیر نظر امور دارو و تجهیزات پزشکی بهداشت و درمان بوشهر قرار دارد و بیمارستان توحید جم دارای 2 داروخانه می باشد، یکی به صورت شبانه روزی مخصوص بیماران بستری و بیماران سرپایی هستند و داروخانه دیگر هم در کلینیک تخصصی شامل داروهای تخصصی و دارای اتاق مشاوره دارویی می باشد و در بیمارستان خارگ  نیز یک داروخانه وجود دارد.

دکتر خواجه نصیری تعداد مراجعه به داروخانه بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ طی سال 98  را 307 هزار و 419 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد 125 هزار و 35 نفر شرکتی و 182 هزار و 384 نفر غیر شرکتی هستند .

 

مصاحبه روز داروساز خواجه نصیری 4

 

دکتر خواجه نصیری گفت: داروسازهای بیمارستان توحید جم روزانه با حضور در بخشهای بستری فرم های تکمیل شده تلفیق دارویی(اطلاعات داروهای قبلی و فعلی بیماران بستری) برای بیماران بستری توسط پزشکان متخصص را از لحاظ تداخلات دارویی ، میزان دوز تجویز شده و عوارض مصرف دارو آنها را بررسی میکنند.

دکتر خواجه نصیری نقش داروسازان در سیستم درمان بیماران را موثر دانست و گفت: تعداد 6 نفر داروساز در بهداشت ودرمان بوشهر و یک نفر در بیمارستان صنعت نفت خارگ حضور دارد که حضور داروسازان در سیستم درمان بیماران باعث مصرف صحیح دارو ، کاهش تداخلات دارویی و عوارض جانبی دارویی و کاهش طول مدت درمان و زمان بستری بیماران در بیمارستان شده است.

وی به بیان روند تهیه داروهای درمان کرونا ویروس و تجهیزات مصرفی توضیح داد و گفت:با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر داروهای مورد نیاز با توجه به محدودیت های زیادی که وجود دارد تهیه شده است و تجهیزات مصرفی کارکنان نظیر (ماسک ،مواد ضدعفونی ،لباس های ضدعفونی ،دستکش و ... ) با هماهنگی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و شرکتهای معتبر خریداری شده است و الحمدالله بازخورد نسبتا خوبی در این زمینه داریم .

دکتر خواجه نصیری در مورد داروهای NIS (داروهایی که در داروخانه وجود ندارد )گفت: داروهایی هستند که در لیست دارویی (فارماکوپه نفت ) وجود ندارد و ما هم نمی توانیم داشته باشیم مانند مکمل های غذایی و و یتامین ها  و یک سری داروها به صورت موردی توسط پزشکان نسخه می شوند که معمولا تعداد این نسخه ها در طول سال نیز کم می باشد و مورد دیگری هم که وجود دارد داروهای سهمیه بندی دانشگاه جهت داروخانه ها  میباشد .

دکتر خواجه نصیری در مورد عوارض مصرف دارو بدون تجویز پزشک گفت : مصرف خود سرانه داروها بخصوص آنتی بیوتیک ها  که بیشترین مصرف بین مردم دارد را می تواند باعث ایجاد مقاومت های میکروبی در سطح گسترده در بدن شود و دیگر اینکه ممکن است داروی مصرفی با سن، جنس و حالات فرد همخوانی نداشته باشد و باعث بروز عوارض خطرناک و کشنده شود که توصیه می شود حتما و حتما تجویز دارو با دستور پزشک صورت گیرد.

دکتر خواجه نصیری در مورد اتاق مشاوره دارویی در داروخانه کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم توضیح داد و گفت :  یکی از طرحهای موفقی که در بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر انجام شده است  و همیشه به عنوان یک الگو از آن یاد می شود طرح اتاق مشاوره دارویی هست به این صورت که مراجعه کننده جهت گرفتن دارو به اتاق مشاوره دارویی هدایت می شود و داروساز با برقراری ارتباط کلامی با بیمار در زمینه بیمارهای زمینه ای ،همخوانی سن بیمار با داروهای نسخه شده ،دوز دارو ،راه تجویز دارو ،نحوه مصرف توسط بیمار ،تداخل ها و منع مصرف و... بررسی جامعی صورت میگیرد و اگر لازم باشد توسط داروساز جهت تعویض دارو با پزشک مربوطه مشورت صورت می گیرد.

وی گفت : در آینده نزدیک اتاق مشاوره دارویی در درمانگاه خانواده شهرک پردیس نیز راه اندازی خواهد شد.

دکتر خواجه نصیری در خصوص تحویل داروهای بیماران خاص به بیمه شدگان صنعت نفت گفت : در راستای ایجاد تسهیلات مناسب برای بیمه شدگان شریف صنعت نفت و بمنظور جلوگیری از تردد بیماران خاص به شهر بوشهر اقداماتی با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شده است که توسط این بهداشت و درمان خرید دارو از داروخانه 22 بهمن بوشهر صورت می گیرد و در بیمارستان توحید جم فرانشیز مربوطه محاسبه، کسر و از بیماران اخذ میگردد.

 

مصاحبه روز داروساز خواجه نصیری 3
مصاحبه روز داروساز خواجه نصیری 2

تبریک روز داروساز 4
مصاحبه روز داروساز خواجه نصیری 1

۵ شهریور ۱۳۹۹ ۰۹:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۳۸۶

نظرات بینندگان

سوسن
۱۳۹۹/۰۷/۰۲
5
0
0

مصاحبه ی خوب و قابل استفاده ای بود


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید