سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۲

اخبار

گفتگو با سهراب رزمجویی پرستار نمونه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت / تجربه 26 سال کار در بخش های بالینی و اجرایی

ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار بهانه ای شد تا به سراغ سهراب رزمجویی پرستار نمونه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برویم و در روزی که به نام روز پرستار نام گذاری شده است با وی گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می آید:

 

- جناب آقای رزمجویی ضمن عرض تبریک به جهت انتخاب بجا و شایسته جنابعالی بعنوان پرستار نمونه سازمان  بهداشت و درمان صنعت نفت ، لطفا خودتون را معرفی بفرمایید .

با سپاس و قدردانی از مهر داورانی که بنده را لایق این انتخاب دانستند ،یادآور می شوم که اگر کوششی کرده ام با تلاش، همدلی و هم افزایی همه همکاران این مجموعه بوده و شانه نحیف من به تنهایی قادر به تحمل دشواری ها، موانع و چالش ها نبوده و اگر قرار است ارزشی به بضاعت و توان این خدمتگزار تعلق گیرد و تشویقی اتفاق افتد، بی تردید این شایستگی در انحصار فردی من نیست و محصول همت ، ابتکار و خرد جمعی مجموعه پرستاری و کادر درمانی این مرکز است که بر خود فرض می دانم از یکایک این ارجمندان تشکر و قدردانی نموده و خود را مدیون تلاش و فداکاری شان دانسته و از انتخاب خود فقط در کنار نام آن عزیزان ببالم و این افتخار را سهم مجموعه پرستاری و کادر درمانی دانسته به آن ها تبریک بگویم.

خاستگاه روستایی دارم از اقلیم شهرستان ممسنی استان فارس، در خردادماه سال ۱۳۴۴ هجری شمسی متولد شدم و در سال 1377 ازدواج نموده ام و 2 فرزند دارم ، پگاه ۱۹ ساله دانشجوی مهندسی برق دانشگاه شهید باهنر کرمان و نیما ۱۷ ساله دانش آموز رشته ریاضی- فیزیک، همسرم کارشناسی تربیت بدنی دارد و خانه دار است و البته همراه صبور و مشوق جسور در زندگی و تلاش های شغلی ام بوده است.

 

 

سهراب رزمجویی 4

 

-         لطفا از سوابق کاری خود تان بگویید.

در دوران دبیرستان به مدت 6 ماه در جبهه حضور داشتم ،سال 1372 در رشته پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فارغ التحصیل شدم و بعد از گذراندن طرح نیروی انسانی و خدمت سربازی، در سال 1375 در مرکز بیمه خدمات درمانی شهر بوشهر به مدت یکسال مشغول به کار شدم. از سال 1376 تاکنون در بیمارستان توحید جم در بخشهای اورژانس ،سی سی یو ، بخش بستری ،سوپروایزر و مسئولیت درمانگاههای تخصصی و همچنین کلینیک تخصصی بیمارستان انجام وظیفه نموده ام و که با گذر ۲6 سال سابقه کاری ،هنوز خود را دانشجو و آموزشیار دانسته از تحصیل تجربه و خدمت به بیماران و دردمندان و کوشش در کاهش درد و رنج شان لذت می برم و خدمت عاشقانه را به همنوعانم ارج می گذارم.

-         از مهمترین فعالیت های اجرایی و مدیریتی  که بر عهده داشتید، برای ما بفرمایید.

از مهمترین فعالیت های اجرایی که پیگیر بودم و با همکاری همکاران خوبم به فرجام رساندم مشارکت در راه اندازی بخش بستری در زمان مدیریت دکتر مهرداد حسین زاده بود. از دیگر فعالیت های مدیریتی ،سوپروایزر،مسئول درمانگاههای تخصصی بیمارستان،مسئول امور ورزش و از زمان افتتاح کلینیک تخصصی مدیریت کلینیک تخصصی را نیز می توانم نام ببرم .

 

-         آقای رزمجویی به عنوان مسئول کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم بفرمایید این کلینیک دارای چه بخشهای تخصصی می باشد و روزانه چند نفر به کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم مراجعه می نمایند؟

ساختمان کلینیک تخصصی در سال 1391 رسماً افتتاح شد البته بنده از قبل ،مسئولیت کلینیک ها در بیمارستان را به عهده داشتم و با انتقال کلینیک به ساختمان جدید  همچنان مسئولیت آن را بر عهده دارم.

کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم روزانه به طور متوسط پذیرای 6۰۰ مراجعه کننده می باشد و دارای بخش های دندانپزشکی ،تشخیصی (قلب وعروق ،اکوکاردیوگرافی،نوار قلب،تست ورزش،هولتر مانیتورنیگ فشارخون و آریتمی،آندوسکوپی ، اسپیرومتری ، سونوگرافی و تله مدیسین) ، آزمایشگاه، داروخانه، درمانگاههای تخصصی ( متخصصین داخلی، زنان ،ارتوپد، جراحی عمومی ،چشم، گوش و حلق و بینی،اطفال و بینایی سنجی) ،واحد انفورماتیک، بیمه گری و مدیریت درمانگاه می باشد.

-         آقای رزمجویی فرمودید 15 سال سابقه کار به عنوان مسئول درمانگاههای تخصصی و مدیریت کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم داشته اید، درد دل بیماران و ارتباط آنها با شما چقدر برای شما مهم است؟

من به ارتباط صمیمی و صادقانه با بیمار اهمیت می دهم و باور دارم که همدلی با بیمار نیازمند، بخشی از درمان است و خدمت بی منت را که خرسندی و رضایتمندی بیاورد برایم ارزشمند و موجب خشنودی خداوند می دانم.

-         پرستار بودن برای شما مهم تر است یا مدیر بودن؟

پرستار همیشه در حال مدیریت بیماری بیماران است لذا ما در همه سطوح شغلی خود نقش مدیر را هم داشته ایم و بنده از شروع کار بالینی به این رشته شایق تر شدم. حقیقتا حس خوبی داشتم و روز به روز به زیبایی و منزلت این شغل بیشتر واقف می شدم. آدمی در بستر کار ، قدرت درونش را کشف می کند و انگار پرستار شدن برایم یک فرصت بود تا راز این رضایت و خوشایندی را دریابم و از ارتباط مستمر با بیمار و همراهان او خسته نشوم . اکنون هم که در نقش مسوول کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم انجام وظیفه می نمایم استمرار همان پرستاری است شاید با روشی دیگر با نقش آفرینی در تصمیم سازی های بیشتر و نگاه فراگیرتر.چنانکه اگر این تصمیمات سازنده و اثربخش در وضعیت درمانی و رفاهی بیماران و خانواده ها باشد به بنده آرامش خاطر می بخشد و خداوند را شاکرم که در این مسیر توفیقات بسیار داشته ام.

-         شغل پرستاری را با چه انگیزه ای انتخاب کردید؟ عکس العمل خانواده شما با کار و شغل شما چگونه است؟

رشته دبیرستانی من ریاضی و فیزیک بود ولی با انگیزه دیگری تغییر رشته دادم و در رشته علوم تجربی دیپلم گرفتم و سال ۶۸-۶۹ در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پذیرفته شدم و همچنانکه قبلا هم گفتم با کار در بیمارستان در زمان دانشجویی بیشتر به این رشته دلبستگی پیدا کردم .

شغل پرستاری در منظر عام و خاص سختی کار زیادی داشت و طبیعی بود که خانواده ام نیز راغب به رشته من نبودند و حتی خواهان انصراف من هم بودند تا امروز که همسرم و فرزندانم صبورانه به انگیزه و وجدان کاری من احترام گذاشته و اهمیت داده اند و رضایت من نیز خرسندی آن ها را به همراه داشته است.

-         میتوانید ویژگیهایی یک پرستار خوب را برای مخاطبین ما بیان کنید؟

به ویژگی های یک پرستار خوب ضمن گفتارهای قبلی اشاراتی شد اما در چند بند مختصر و مفید این صفات را یادآور می شوم :

-           دانش و معرفت پرستاری و به روز بودن

-          حس مسوولیت پذیری

-           برخورداری از وجدان کاری و اخلاق عالی در ارتباط با بیمار

-           درک بیمار و ارتباط مهرآمیز و انتقال انرژی مثبت

-           دقت و نظم در کار

 

-         دیگران شما را با چه خصیصه ای می شناسند.

مهربان ، مردم دار

-         خاطره شیرین:

بیمار ۲۱ ساله به علت مسمومیت با سم گیاهی و در حالت بیهوشی، ساعت ۸ شب به اورژانس بیمارستان فاطمه زهرا (س) بوشهر آورده شد. بعد از احیا و بازکردن راه هوایی و به علت نبود تخت خالی در ICU بنا به دستور پزشک داخلی وقت جناب آقای دکتر سوید از اول شب تا صبح با آمبوبگ به بیمار تنفس دادیم و آتروپین تزریق و ساکشن کردیم. بیمار خوشبختانه ساعت ۸ صبح هوشیار شد و به بخش بستری منتقل شد و بهبودی یافت و مرخص شد. سه ماه بعد آمد بیمارستان با کارت دعوت عروسی اش و این شیرینی و شادمانی را با ما تقسیم کرد.

-         خاطره تلخ:

خاطرات تلخ کم نیست و البته آزار دهنده ! دیدن رنج ها و مشاهده جان هایی که امکان نجات شان میسر نشد اندک نیست و بی گمان کاهنده جسم و جان ما هم بوده است. پسربچه ای عشایری ۸ساله به علت نفت خوردگی ، ساعت ۹شب به اورژانس بیمارستان آورده شد. تا صبح با یکی از همکاران پرستار و پزشک متخصص اطفال بر بالین بیمار بودیم. شرایط تنفسی بیمار بهتر شد و امید به بهبودی بیشتر شد . بعد از استراحت شب کاری با بخش اورژانس تماس گرفتم گفتند متاسفانه بیمار فوت کرد که این برایم بسیار غم انگیز بود .زندگی شغلی ما سرشار از تلخ و شیرین های این چنینی بوده است که با بهبودی و سلامت بیمار، شاد و مسرور شده ایم و با جان های رفته نیز غصه و غمباد گرفته ایم.

 

-         فکر می کنید زمانی که به سلامتی بازنشسته شدید دلتون برای محل کار و شغلتان تنگ خواهد شد ؟

هر چند دوران بازنشستگی فصلی نو در زندگی است و آغازی دیگر و می توان رنگی دیگر از رضایت و استراحت به آن داد لیکن تردیدی نیست که دلتنگ روزگار خدمت نیز خواهم شد و حسرت روزهای تلاش را نیز خواهم داشت. امروز باید قدر این همکاری و جد و جهد را بدانم و جانب این سعادت و توفیق خدمت را بیشتر شاکر باشم و حضور دوستانی چندین ساله را در کنار خود ارزشمند بدانم.

-         سخن پایانی شما؟

آرزومندم پرستاران دانا و زحمتکش به نقش کلیدی و موثر خود در حوزه درمان واقف باشند، قدرت درونی خود را کشف کنند و به رشد و خودشکوفایی اهتمام ورزند و با حس امنیت، آرامش و رفاه شغلی خدمات علمی و اخلاقی را هدیه نمایند.

شایسته است از دکتر مالکی رئیس محترم بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ، دکتر نصرآبادی رئیس محترم خدمات درمان و دارو، دکتر باقری رئیس محترم بیمارستان توحید جم، آقای ابا مترون محترم بیمارستان توحید جم، و آقای کشاورزی مدیر محترم داخلی بیمارستان توحید جم و مجموعه همکاران و مدیران ارجمندی که این خدمتگزار کوچک را لایق حمایت و مقبولیت در این انتخاب دانستند تشکر ویژه نموده ، بهروزی و سربلندی برای یکایک سروران طلب نمایم. همچنین از خانم رضایی مسئول محترم روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر جهت برقراری این گفتگو بی نهایت سپاسگزارم.

 روابط عمومی بهداشت ودرمان صنعت نفت بوشهر برای شما وتمامی پرستارانی که با عشق و ایثاردرجهت التیام درد بیماران میکوشید آرزوی توفیق دارد و از اینکه دراین مصاحبه شرکت نمودید سپاسگزاریم.

 خداحافظی ما با پرستار نمونه بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر در سال 1398 و دیگر همکارانش در کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم با گرفتن عکس یادگاری انجام شد.

 

 

 

سهراب رزمجویی 1

سهراب رزمجویی 2

سهراب رزمجویی 3

۱۱ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۹۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید