سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۵۰

اخبار

برگزاری "کنفرانس اخلاق پرستاری" در بیمارستان صنعت نفت خارگ

کنفرانس اخلاق پرستاری در راستای اخذ صلاحیت حرفه ای در سالن اجتماعات بیمارستان صنعت نفت خارک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان نفت خارگ در این مراسم با حضور پرستاران بیمارستان و درمانگاههای منطقه، پزشکان و پیرا پزشکان بیمارستان نفت خارک ,استادان برجسته پیرامون مسئولیت‌های اجتماعی و تجارب برتر در این حوزه، فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‌ای، نگرش دانشی، منشور اخلاقی، چالش‌های اخلاقی در فناوری و... به سخنرانی پرداختند .

در ابتدا هوشنگ عبداله زاده مسئول روابط عمومی بیمارستان صنعت نفت خارگ ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان,یکی ازمهمترین نیازهای بیماران را اخلاق خوش ومهربانی کادر پرستاری و پزشکی دانست و ابراز امیدواری کرد با به کارگرفتن آموزه های دینی اخلاق مناسب پرستاری درمراکزدرمانی نهادینه شود.

 

  در این کنفرانس پرویز عضدی (مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر) درخصوص اخلاق پرستاری اظهار داشت: اگر ما اخلاق را به طور کامل درک کنیم، وحدانیت را نیز در آن می‌یابیم. ما باید مسئولیتی که بر عهده گرفته‌ایم به نحو احسن انجام دهیم و اگر از عهده‌ی کاری بر نمی‌آییم، اخلاق حکم می‌کند که انجام آن را بر عهده نگیریم. ما باید در اخلاق شجاعت داشته باشیم، زیرا صداقت نتیجه‌ی شجاعت است.

 

 آقای عضدی با اشاره به اینکه بهتر است ما در مدیریتمان شجاعت داشته باشیم گفت: هدف از توجه و تلاش در این حوزه، آن است که ما با ارائه‌ی خدمت به هم‌نوع ,خودمان را راضی و خشنود کنیم و موظفیم در چارچوب مقررات، به خواسته‌های مردم. عمل کنیم چرا که عبادت به جز خدمت خلق نیست.

 

دکترفائزه جهانپور (دکترای پرستاری و عضوهئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر) نیز با اشاره به دیدگاه ادیان مختلف در بحث اخلاق پرستاری، بر رعایت اخلاق مناسب در برخورد با بیماران تاکید کرد. وی تشکیل کمیته اخلاق پرستاری را از اقدامات زیربنایی و مهم وزارت بهداشت دانست و گفت بیمارستانهایی که برای نهادینه کردن اخلاق پرستاری ، تلاش موثر و کافی داشته باشند به عنوان بیمارستانهای نمونه اخلاقی به جامعه معرفی میشوند. 


دکتر جهانپور پرستاری را یک حرفه کاملا اخلاقی دانست و افزود: اولین اصل اخلاق‌مداری در کار، شناخت و آگاهی نسبت به کسب و کار است. همچنین رعایت قوانین و مقررات و استانداردها، رعایت شئونات، انصاف، دیگر اصول اخلاق حرفه‌ای هستند. در کسب و کار، بزرگترین سرمایه اعتماد است. وقتی عملکرد شفاف و روشن باشد، اعتماد شکل می‌گیرد؛. توجه به حقوق ذی‌نفعان، پایبندی به تعهدات، دقت و صحت در حساب و کتاب، مهم است.

 

مسئولیت‌پذیری روشن است ولی بسیار سخت است، یعنی اگر مسئولیتی قبول کردیم باید مسئول بمانیم.

وی در پایان به مواردی پرداخت که برای رعایت اخلاق حرفه‌ای باید از آن‌ها پرهیز شود که عبارتند از: پرهیز از تخریب رقبا، پرهیز از اسرار دیگران، عدم خیانت به حقوق دیگران، عدم تبعیض، پرهیز از سوء استفاده از فرصت‌ها، پرهیز جدی از هرگونه خلاف‌گویی و..

 

دکتر جهانپور در توضیحاتی در این کنفرانس اخلاق حرفه ای و پرستاری را چنین بیان کردند:

 

اصل اخلاق حرفه ای

 

·         اختیار(انتخاب تیم درمان ،روش درمان)

·         سود رسانی

·         اجتناب از آسیب وصدمه

·          عدالت

 

مفاهیم اخلاقی حرفه ای

 

·          ارتباط

·          حمایت

·         مراقبت

·         پاسخگویی/مسئولیت پذیری

·         همکاری

·         احترام به حیات انسان

·         رازداری

·         صداقت

 

رضایت آگاهانه برای انجام هر پروسیجری لازم و حق قانونی بیمار است بجز موارد اورژانسی که جان بیمار در خطر باشد.بیمار حق دارد اقدامی که برایش انجام می شود را بداند وکاملا راضی باشد .جهت راضی نمودن بیمار می بایست توضیح داده شود ونباید با ترساندن از وی رضایت گرفت

 

روش برخورد درست با افراد ناراضی:

 

مرحله اول:موافقت (حق با شماست)

مرحله دوم: عذرخواهی

 مرحله سوم:بیان دلیل

مرحله چهارم:اقدام مرحله پنجم:قدردانی

 

دکتر جهانپور از پرستاران به عنوان سفیران اخلاق یاد کرد و گفت : در کنار دارو و اقدامات پزشکی ، اخلاق پرستاری یکی از موثرترین عوامل در روند درمان بیماران است.

 

کنفرانس اخلاق حرفه ای  1


کنفرانس اخلاق حرفه ای  3
کنفرانس اخلاق حرفه ای  2

۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۰۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید