سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۰

اخبار

گفتگو با مسئول آزمایشگاه بیمارستان توحید جم به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی

روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر، به مناسبت 30 فروردین، روز بزرگداشت حکیم جرجانی و روز علوم آزمایشگاهی، گفتگویی با مرتضی محمد حسنی مسئول آزمایشگاه بیمارستان توحید جم و دکتر حمید حسینی نژاد(متخصص پاتولوژی) و مسئول فنی آزمایشگاه بیمارستان توحید انجام داده که در ادامه می آید:

·         ضمن تبریک به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی لطفاً خود را معرفی, و بفرمایید چند نفر پرسنل در این بخش مشغول فعالیت هستند و ساعات نوبت دهی و گرفتن نمونه جهت مراجعین را اعلام نمایید؟

مرتضی محمد حسنی، مسئول آزمایشگاه بیمارستان توحید جم هستم. 19 سال سابقه فعالیت در بیمارستان توحید دارم و از سال 93 مسئولیت بخش آزمایشگاه به عهده بنده بوده است.

این آزمایشگاه با دارای 15 نفرکارشناس و کارشناسی ارشد و دکترا می باشد و به صورت شبانه روز و در تمام ایام سال در سه بخش "آزمایشگاه اورژانس" , "آزمایشگاه مرکزی در کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم "و " نمونه گیری آزمایشگاه طبی واقع در شهرک توحید"  به ارائه خدمت مشغول است . 

ساعات شروع نمونه گیری آزمایشگاه همه روزه از ساعت 7:30 تا 9:30 می باشد و آزمایشگاه برای بیماران  اورژانسی به صورت 24 ساعته  فعال می باشد و معمولا نوبت دهی به صورت فاصله یک روزه می باشد.

 

آزمایشگاه 2

 

·         به طور میانگین روزانه چند نفر به بخش آزمایشگاه مراجعه می نمایند؟

به طور میانگین روزانه 150 نفر پذیرش داریم.

·         تعداد کل مراجعین به بخش آزمایشگاه در سال 1397 چه تعداد بوده و این تعداد نسبت به سال 1396 چقدر افزایش داشته است؟

کل مراجعین به بخش آزمایشگاه بیمارستان توحید جم در سال 96 حدود 48 هزار نفر و در سال 97 حدود 50 هزار و 500 نفر مراجعه نموده اند. تعداد پذیرش و تعداد تستها نسبت به سال 96 با وجود خرید دستگاه Cobas وVidas در کنار افزایش کیفیت آزمایش ها افزایش یافت.

·         فعالیت های بخش آزمایشگاه را در بیمارستان  توحید جم بازگو فرمایید.

آزمایشگاه یک امر مهم در تشخیص بیماری‌ها می باشد که وقتی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، در صورت ضرورت، درخواست آزمایش می‌دهند و از شما می‌خواهند به آزمایشگاه مراجعه کنید که بعد از انجام آزمایش، پزشک می‌تواند روند تشخیصی و درمانی شما را پیش ببرد. آنچه در آزمایشگاه بیمارستان مهم است، درخواست پزشکان است که این درخواست‌ها را به صورت منظم بر حسب نیاز فراهم و انجام می‌دهیم.

فعالیتهای بخش آزمایشگاه بیمارستان توحید جم در بخشهای (هماتولوژی , بانک خون,بیوشیمی,هورمون شناسی ,قارچ شناسی,آنالیز ادرار و مایعات بدن,انگل شناسی,سیتولوژی ,میکروب شناسی)می باشد.

·         در رابطه با تجهیزات و امکانات آزمایشگاه بیمارستان لطفا توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

در ابتدای سال 97 دستگاه هورمون شناسی(Cobas و Vidas ) به بخش آزمایشگاه بیمارستان توحید جم اضافه شد که باعث گردید تست ها با دقت و زمان کوتاهتری انجام شود و ان شاالله اگر مسئولین بتوانند در تجهیز و به روز کردن دستگاههای آزمایشگاه بیشتر از قبل همکاری نمایند می‌توانیم در خدمت رسانی به مردم موفق تر عمل نماییم.

·         لطفاً از فعالیت و توانایی‌های کارکنان آزمایشگاه بفرمایید.

در چندساله اخیر، آزمایشگاه پیشرفت خوبی داشته است و کارکنان آزمایشگاه هم نقش مهمی ایفا کرده‌اند؛.علاوه بر مهارت و دقت کارشناسان آزمایشگاه ،وجود تجهیزات پیشرفته از ضروریات بخش علوم آزمایشگاهی می باشد.

·         چه پیامی  برای همکارانتان که در این بخش شاغل هستند، دارید؟

از همکاران محترم آزمایشگاه که با توجه به همه کاستی و کمبودها و تحریم ها به صورت وجدانی و دلسوزانه مشغول فعالیت و خدمات رسانی هستند کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم که بتوانیم با کیفیت بیشتر به مراجعین محترم خدمات رسانی کنیم.

 

آزمایشگاه 1

·         سخن پایانی

درپایان این فرصت را مغتنم شمرده و روز علوم آزمایشگاهی را به تمامی همکاران گرامی در بخش آزمایشگاه تبریک گفته و امیدوارم شاهد بهبود کیفیت در بخش آزمایشگاه باشیم .در اینجا لازم به ذکر چند نکته جهت مراجعین محترم بر خود لازم می دانم:

-          صداقت بیمار در پاسخ به سئوالات کارشناسان آزمایشگاه ، باعث ارتقای کیفیت گزارش آزمایش می شود.

-          بیماران حتماَ باید از شرایط نمونه گیری آگاه باشند و از طرز جمع آوری نمونه اطلاع صحیح داشته باشند و  به توصیه های کارشناس آزمایشگاه توجه کنند و اگرنمونه آنان قرار است ارسال گردد به موقع ارسال شود.

-          هر شخص با دفترچه بیمه خودش مراجعه کند که مشکلات درمانی و عدم انطباق با مشخصات فردی مانند سن، جنس و ... در تشخیص  بیماری خلل ایجاد نکند،چرا که سن و جنس و عوامل دیگر در تشخیص صحیح بیماری مهم است .

-                   تفسیر آزمایش به عهدۀ پزشک معالج است چون پزشک معالج مسئولیت تشخیص و درمان را عهده دار است.

 

سپس به سراغ دکتر حمید حسینی نژاد مسئول فنی بخش آزمایشگاه بیمارستان توحید جم رفتیم و در خصوص آزمایشگاه پاتولوژی بیمارستان توحید و خدماتی که ارائه می نماید در گفتگو با ایشان جویا شدیم.

زاد روز حکیم اسماعیل جرجانی و روز آزمایشگاهیان را به تمامی تلاشگران این عرصه علی الخصوص همکاران پرتلاشم در بیمارستان توحید شادباش می گویم.

 

آزمایشگاه 3

 

 

اصولا علم آسیب شناسی (پاتولوژی) به دو شاخه آسیب شناسی تشریحی و بالینی تقسیم می شود. در آزمایشگاه بیمارستان توحید جم بیشتر تمرکز بر آسیب شناسی بالینی یا همان علوم آزمایشگاهی است.با توجه به نبود امکانات تهیه لام از بافت، نمونه های آسیب شناسی تشریحی عمدتا به آزمایشگاه طرف قرارداد ارسال می شوند بجز نمونه های سیتولوژی مثل سیتولوژی دهانه رحم (پاپ اسمیر).

البته لیست امکانات مورد نیاز جهت راه اندازی واحد آسیب شناسی تشریحی به ریاست محترم بیمارستان ارایه شده و در صورت صلاحدید تصمیم گیران ارشد سازمان، این واحد نیز قابل راه اندازی خواهد بود.

در مدت زمان تقریبا 2 ساله ای که اینجانب مسوولیت فنی آزمایشگاه را به عهده گرفته ام، تلاش شده است تا با برنامه ای زمان بندی و اولویت بندی شده با کمک مسئول آزمایشگاه و سایر پرسنل آزمایشگاه سطح کیفی خدمات را ارتقا بخشیم. در همین راستا با مشورت ریاست محترم بیمارستان جناب آقای دکتر فرهاد باقری تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه اولویت بندی شد و به اطلاع جناب آقای دکتر مهرداد حسین زاده رییس بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر رسید.

 با حمایت های ایشان و همکاری کارشناس ارشد محترم علوم آزمایشگاهی ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دستگاه خودکار و پیشرفته ایمونولوژی برای بیمارستان توحید تهیه شد.یکی Cobas e 411 و یکی Vidas.

دستگاه Cobas e 411 که مشابه دستگاه مورد استفاده در بیمارستان مرکزی نفت تهران است، با یکی از دقیق ترین متدهای ممکن ( الکترو کمی لومینسانس) سطح مولکولهای مهم از جمله هورمونها را در خون اندازه گیری می کند و تا آنجا که من اطلاع دارم در سطح استان بوشهر، فقط در مرکز استان و بیمارستان جم موجود است.

دستگاه Vidas هم که در حال حاضر دقیق ترین روش اندازه گیری برای شاخص مهم سکته های قلبی (تروپونین) را دارا است در آزمایشگاه اورژانس مستقر شده و قادر است در کمتر از یک ساعت سطح پروتئین های مهمی مثل ترپونین ، beta HCG  و دی دایمر را با روش ایمونوفلورسانس اندازه گیری کند.

در بعد پرسنلی ، تلاش شد با توسعه آموزش مستمر نظری و عملی ، ایجاد گردش کاری و تشویق به ارایه مطالب در قالب کنفرانسهای کوتاه داخلی ؛ اطلاعات علمی و مهارتهای عملی پرسنل روز آمد و پویا نگه داشته شود همچنین چابکی لازم جهت انعطاف پذیری در شرایط بحرانی ایجاد گردد.

در بعد کنترل کیفی ، مستند سازی و اعتبار سنجی تقریبا برای تمامی آزمایشات روش کار استاندارد تهیه و مکتوب شد. موقیعت های کاری تعریف و اجرایی شدند از جمله موقعیت کاری مستقلی جهت مستندسازی و کنترل کیفی که وظیفه نظارت بر انجام درست روش ها و کنترل دقت و صحت نتایج سایر موقعیت های کاری را در شیفت صبح برعهده دارد.

رویهم رفته 2 سال گذشته ، 2 سال پرکاری برای من ، مسئول محترم آزمایشگاه جناب آقای محمد حسنی و پرسنل محترم آزمایشگاه بود. ارتقا کیفی سطح خدمات در این بازه زمانی، باعث مزید زحمت و اضافه شدن بار کاری واحدهای همکار از جمله دست اندرکاران محترم خرید، انبار، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات شده است. فرصت را مغتنم شمرده از مدیران محترم مجموعه، همچنین همکاران خودم در آزمایشگاه و واحدهای مرتبط بخاطر حمایت ها و زحمات بیدریغشان تشکر و قدردانی می کنم و به ایشان خسته نباشید می گویم.

با اینکه هنوز تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله داریم، روند کلی را رو به جلو و مثبت ارزیابی می کنم و معتقدم سرعت بخشی به روند پیشرفت موجود می تواند آزمایشگاه بیمارستان توحید را در میان مدت به آزمایشگاهی نمونه در سطح کشور تبدیل کند. از شما هم بخاطر فرصتی که در اختیار من قرار دادید بسیار سپاسگزارم.

 

 

آزمایشگاه 1

۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۲,۵۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید