سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۰۳
 

اخبار

گفتگو با مسئول واحد دندانپزشکی کلینیک تخصصی بیمارستان توحید جم به مناسبت روز دندانپزشک

23 فروردین به عنوان "روز دندانپزشکی" اعلام شده است. به همین مناسبت روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهرگفتگویی با خانم دکتر" مرضیه تندر" مسئول واحد دندانپزشکی بیمارستان توحید جم انجام داده است که در ادامه می آید:

·خانم دکتر خودتون رو برای ما معرفی کنید؟

دکتر مرضیه تندر دندانپزشک عمومی و رسمی شرکت نفت هستم که از سال 1390 مشغول خدمت در بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر می باشم.

 

دکتر مرضیه تندر

 

 

·برنامه کاری واحد دندانپزشکی بیمارستان توحید جم را اعلام نمایید و بفرمایید چند نفر دندانپزشک در این واحد مشغول به کار هستند؟

هر روزصبحها از ساعت 12-8  و عصرها از ساعت 19-16 دائر می باشد به جز روزهای تعطیل که شیفت صبح فقط فعال می باشد. در این بخش تعداد 5 دندانپزشک به صورت تمام وقت و پاره وقت فعالیت دارند.

·تعداد مراجعین به واحد دندانپزشکی بیمارستان توحید جم طی سالهای 96 و 97 مقایسه نمایید.

در سال 1396 تعداد 12 هزار 926 نفر و در سال 1397 تعداد 14 هزار و 8 نفر به واحد دندانپزشکی بیمارستان توحید جم مراجعه داشته اند.

· میزان پیشرفت طرح بهداشت دهان و دندان را در این منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

فازدوم انجام طرح بهداشت دهان و دندان از بهمن ماه 1397 شروع شد که نیازمند یاری و کمک همه خانواده های تحت پوشش بهداشت و درمان می باشد به خصوص که بعد از بازگشت خانواده ها از سفرهای نوروزی روند رو به رشدی جهت انجام طرح مد نظر همگی بایستی باشد.

·برنامه‌های امسال واحد دندانپزشکی بیمارستان توحید جم چیست؟

امسال اولویت "انجام طرح سلامت بهداشت دهان و دندان افراد" می باشد تا به مرور زمان این غربالگری باعث کاهش درمان های تهاجمی شود و شاخص dmft کاهش یابد.

·برای سلامت دندان استفاده از مسواک، نخ دندان و یا دهان شویه کدام را اولویت میدانید؟

مجموع این سه مورد بهترین و کاملترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی می باشد ,بخصوص مسواک و نخ دندان که  مکمل یکدیگرند.

مسواک حداقل روزی 2 بار و به خصوص حداقل یکبار قبل از خواب( به دلیل کمبود بزاق و بالا رفتن ریسک پوسیدگی)و به مدت 5-3 دقیقه و استفاده از نخ دندان ترجیحا شب قبل از مسواک زدن توصیه می شود.

دهانشویه حاوی سدیم فلوراید نیز کمک به پیشگیری از پوسیدگی می کنند که در صورت داشتن غلظت 05/% روزانه و 2/0 % هفتگی استفاده شوند.

·دهان شویه ها چگونه باید مصرف شوند؟ آیا بسته به سن فرد مصرف این مواد هم متفاوت است؟

دهانشویه های سدیم فلوراید بسته به غلظت به صورت روزانه یا هفتگی جهت استحکام دندان ها در برابر پوسیدگی کاربرد دارد و بعد از 6 سالگی می توان در تمام طول عمر استفاده کرد.

دهانشویه کلرهگزیدین بیشتر برای درمان التهاب لثه ,بوی بد دهان و زخم استفاده می شود که فقط مقطعی باید مصرف نمود و پس از بهبودی قطع شود چون باعث زردی و تیره رنگ شدن دندانها می شود.البته بهتر است قبل از استفاده از هر دهانشویه ای به دستوالعمل روی جعبه توجه شود.

·سلامت دندان با سلامت لثه ها و زیبایی صورت و مواردی از این دست اثری دارد؟

طبیعتاً در صورت وجود دندانهای سالم لثه نیز بدون مشکل می باشد.در دیگر موارد مشکلات پریودنتال , اگر پوسیدگی پیشرفت کند و به اتاقک عصبی برسد و نیاز به درمان ریشه پیدا کند در مواقعی باعث آبسه و مشکلات لثه می شودو اگر پیگیری نشود و نیاز به کشیدن پیدا کند هم از زیبایی کاسته می شودهم مشکلات جویدن و اختلال در تکلم به وجود می آیدکه نیاز به جایگزینی ایمپلنت دارد.

·در کودکان ابتلا به عارضه های پوسیدگی دندان و بیماری های دهان و دندان متفاوت است عمده ترین دلیل را چه می دانید؟

باید اولین ویزیت در کودکان حداقل 6 ماهگی باشد . یکی از مهمترین عوامل پوسیدگی د رکودکان ,شیر شبانه می باشد.

زمان خواب به دلیل کاهش جریان بزاق که عامل شستشو و تمیز کننده دهان  هست ,شیر بیشتری در اطراف دندان قرار گرفته .گلوکوز  یا همان قند توسط میکروب های بیماری زا به اسید تجزیه شود که بافت دندان را تخریب می کند برای همین تعداد دفعات شیرخوردن باید کم شود و بعد از یکسالگی ترجیحاً قطع شود و بعد از خوردن حتما به کودک آب داده شود.

از عوامل دیگر استفاده مکرر از خوراکیهای شیرین و قند دار مانند شکلات ,آبنبات ,خوراکی های مثل بیسکویت,پفک و نوشابه ها می باشد و لازم به ذکر است که قطره آهن هیچ اثری بر پوسیدگی دندانی ندارد و تنها رنگدانه به جای می گذارد.

استفاده از مسواک انگشتی و مسواک دستی و برقی به اقتضای زمان نخ دندان و فلوراید تراپی و مراجعه منظم به دندانپزشک به کاهش پوسیدگی در کودکان کمک می کند.

·توجه مردم به سلامت دهان و دندان نسبت به سایر مسائل بهداشت و سلامت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به پیشرفت در تمام زمینه های زندگی خوشبختانه اهمیت به سلامت دهان و دندان  توجه ویژه ای میشود چه در زمینه های زیبایی ,ایمپلنت و پیشگیری و ارتودنسی که این نتیجه حاصل از ارتقاء فرهنگ سلامت می باشد.

·در بازار مسواک و خمیردندانهای مختلفی وجود داره ایا این مسواک ها و خمیردندانها با نام های مختلف تاثیری در سالم ماندن دندانها دارند، یا تکنیک و منظم مسواک زدن مهم است؟

بیشتر از برند طبعاً تکنیک و میزان استفاده از مسواک و نخ دندان مهم می باشد .کما اینکه مسواک های Soft و Meduim با هر نوع خمیر دندان چه خارجی و چه ایرانی که سفید کننده جرم گیر و ضد حساسیت نباشد (تا زمانی که دندانپزشک تجویز نکرده باشد)در زمان 5-3 دقیقه با شیوه مناسب بهترین گزینه می باشد.

·برای داشتن دندانهای سالم ,شما بعنوان یک دندانپزشک چه توصیه های دارید؟

باید تا جای ممکن از مصرف مواد قندی و نوشابه ها خودداری کرد استفاده منظم از نخ دندان مسواک و دهانشویه به شیوه مناسب و اصولی به همراه ویزیت منظم توسط دندانپزشک بسیار کمک کننده می باشد.

·و سخن آخر...

از تمامی همکاران و پرسنل زحمت کش دندانپزشکی که تمامی انرژی و توان خود را در ارائه بهترین خدمات به خانواده های محترم پرسنل شرکت نفت گذاشته را کمال تشکر را دارم و امیدارم بتوانیم سهمی در ارتقاءفرهنگ سلامت دهان و دندان داشته باشیم.

۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۲,۵۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید