سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۰۴

اخبار

با راه اندازی بخش دیالیز بیمارستان توحید جم ، اعزام ها کاهش یافت

مسئول بخش دیالیز بیمارستان توحید جم: حجم مراجعه ها به این بخش از زمان راه اندازی تا کنون قابل توجه بوده و از اعزام ها جلوگیری شده است.

مسلم عدالت جو مسئول بخش دیالیز بیمارستان توحید جم در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر تعداد بیماران تحت پوشش در شهرستان جم را 15 نفر اعلام کرد و گفت: علاوه بر این تعداد نیز به صورت میهمان و یا به صورت موقت از شهرهای اطراف به این مرکز مراجعه می کنند که آمار کلی بیماران دیالیزی را تا 25 نفر در ماه افزایش می دهند.

وی افزود: بخش دیالیز بیمارستان توحید جم در فضایی به مساحت 220 مترمربع و با ظرفیت 6 تخت اردیبهشت ماه امسال راه اندازی شد که از 3900  نوبت اعزام بیماران دیالیز در طول سال به شهرستان های مجاور جلوگیری کرد و نقش بسیار ارزنده ای در کاهش سختی ها و هزینه ها این گروه از بیماران را داشته است.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان توحید جم اظهار کرد :  در این بخش 5 تخت عادی و یک تخت ایزوله است و روزانه پذیرای حداقل 6 بیماردیالیزی می باشد که طی 3 ماه اول فعالیت این بخش 510 نوبت دیالیز برای بیماران در بخش دیالیز این بیمارستان انجام شده است.

عدالت جو

 

 عدالت جو بیان کرد: بیماران دیالیزی جزو بیماران خاص محسوب می شوند که تمام هزینه های مرتبط با دیالیز آنان رایگان می باشد،خدمات دهی به بیماران اورژانسی این بخش در خارج از ساعت های اداری و حتی در نیمه های شب نیز انجام می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت بخش دیالیز بیمارستان توحید جم از ساعت 7:30 صبح آغاز می شود و تا ساعت ۶ عصر خدمت‌رسانی به بیماران ادامه دارد. ولی برای خدمات دهی به بیماران اورژانسی فعالیت این بخش در خارج از ساعت های اداری و حتی در نیمه های شب نیز انجام می شود.

دکتر عبدالحمید برجی متخصص بیماریهای داخلی و مسئول فنی این بخش گفت: عوارض فشار خون بالا و دیابت ,سنگ و عفونت کلیه ها از علل مهم شایع بروز نارسایی کلیه ها است و به همین دلیل افرادی که به بیماری هایی دیابت، فشار خون بالا، سنگ کلیه و عفونت های مکرر می گیرند در معرض خطر این بیماری هستند.

دکتر برجی

دکتر برجی افزود: کم یا زیاد شدن حجم ادرار، تغییر رنگ ادرار, تورم دور چشم ها و پاها, دردهای مبهم در پهلو ها و استخوان ها,تهوع و استفراغ,تنگی نفس, خستگی و احساس ضعف و بیحالی,گیجی از علائم بیماری نارسایی کلیوی است که باید بررسی و پیگیری شوند.

دکتر برجی اظهار داشت : کلیه ها مسئول تصفیه کردن مواد زائد و سموم و تعادل در اسید و باز از خون هستند و همودیالیز در واقع عملیات جایگزینی برای بسیاری از وظایف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها است، بنابراین دستگاه همودیالیز یک کلیه مصنوعی محسوب می شود. همودیالیز برای افرادی که کلیه هایشان به خوبی کار نمی کنند، کمک می کند تا بتوانند زندگی عادی و طول عمر بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این که بیماری کلیه مثل برخی دیگر از بیماری ها در ابتدا ممکن است بدون علامت خاصی بروز نماید گفت: پزشک با انجام آزمایشات غربالگری متوجه می شود کلیه های بیمار کم کار و یا بطور کلی از کار افتاده اند و توانایی دفع سموم و مایعات اضافی بدن را ندارند .

مسئول فنی بخش دیالیز بیمارستان توحید جم اضافه کرد: به طور معمول بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی بسته به میزان کارکرد کلیه هایشان در بخش دیالیز بیمارستان توحید جم هفته ای یک تا سه بار دیالیز می شوند و هر جلسه دیالیز تقریبا 3 تا 5 ساعت طول می کشد.

وی گفت: افرادی که در بین اعضای خانواده بیمار دیالیزی دارند به ویژه افرادی که دچار فشار خون بالا , کلیه های پلی کیستیک , دیابت, سنگ های کلیوی و عفونت های مزمن یا مکرر کلیه ها هستند، باید هر 6-3 ماه یک بار آزمایش های تشخیصی و یا غربالگری برای عملکرد کلیه انجام دهند و در صورت نیاز بنا به تشخیص پزشک هر 12-6 ماه سونوگرافی کلیه ها ,مثانه,پروستات و مجاری ادراری برای آنها انجام شود.

دکتر برجی در پایان به رعایت رژیم غذایی این بیماران , ورزش در حد توان ,استفاده به موقع داروهای تجویز شده و انجام همودیالیز در وقت تعیین شده تاکید کرد و گفت:رعایت موارد فوق کمک زیادی به بهبودی و افزایش طول عمر آنها می کند.

 


دیالیز 6
دیالیز 2
دیالیز 1

۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۲,۰۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید