سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۴۷

اخبار

" به مناسبت 26 شهریور روز اورژانس و فوریتهای پزشکی "

آشنایی با مرکزهدایت اورژانس شهرک شهید تندگویان شهرستان جم

داریوش علیزاده مسئول مرکز هدایت اورژانس شهرک شهید تندگویان در گفتگویی با واحد خبر روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر,گزارشی از عملکرد این واحد ارائه نمود.

مسئول مرکز هدایت اورژانس شهرک شهید تندگویان جم گفت: این مرکز در 22 بهمن سال 1386 و با ظرفیت 4 دستگاه آمبولانس و 8 نفر امداد گر جهت اعزام بیماران بیمارستان توحید و همچنین ارائه خدمات به مصدومین حوادث جاده ای در منطقه جم راه اندازی شد و از سال 1392 و با همکاری شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و با جذب 5 نفر کادر پرستاری و 9 نفر راننده آمبولانس دیگر , ارائه خدمات اورژانس و انتقال بیماران در سطح شهرک های توحید و شهید تندگویان نیز به این مرکز محول شد.

علیزاده افزود : این مرکز در 3 بخش : الف) خدمات اورژانسی به ساکنین شهرک های مسکونی درمنطقه جم  ب)اعزام بیماران بیمارستان توحید جم به شهرهای مجاور ج) خدمات متفرقه از قبیل اعزام آمبولانس به مسابقات ورزشی , مانورها و کاروان های زیارتی و سیاحتی فعالیت می کند و هرساله آمار فعالیت های آن با توجه افزایش جمعیت ساکن در شهرک های صنعت نفت و همچنین توسعه شهرستان جم,رو به افزایش است.

 

فوریت های پزشکی 1

فوریت های پزشکی 3 4

مسئول مرکز هدایت اورژانس شهید تندگویان گفت: همچنین در ابتدای سال 1397 تمامی آمبولانس های این مرکز به سیستم رادیویی و GPS  مجهز شده اند که این موضوع علاوه بر افزایش سرعت عمل تیم های امدادی,امکان رهگیری این تیم ها را نیز امکان پذیر ساخته است. همچنین این سیستم رادیویی در ارتباط با مرکز هدایت اورژانس منطقه پارس جنوبی نیز می باشد که در موقع حوادث اجتماعی ,امکان فراخوان آمبولانس و امداد رسانی به مراکز حادثه دیده در کمترین زمان فراهم شده است.

علیزاده گفت: اعزام بیماران و مصدومین از بیمارستان جم به مراکز درمانی مجهزتر در شهرستان بوشهر و شیراز از دیگر وظایف اصلی این مرکز است که با توجه به مسافت 550تا 600 کیلومتری رفت و برگشت به این شهرها و شرایط خاص آب و هوایی , این اعزام های مکرر باعث استهلاک و فرسودگی آمبولانسهای موجود شده است که جایگزینی این آمبولانس ها با خودروهای جدید از اولویت های این مرکز به شمار می رود.

رئیس مرکز هدایت اورژانس شهید تندگویان با اشاره به تعداد اعزام ها و ماموریت های انجام شده در سال گذشته گفت : در سال 1396 مجموعاً تعداد 790 ماموریت به این مرکز محول شده است که از این تعداد 563 مورد مربوط به اعزام به شهرستان های مجاور و 160 مورد مربوط به خدمات رسانی به ساکنین شهرک های توحید و شهید تندگویان و 41 مورد مربوط به ماموریت های ورزشی و شرکت درمانورها و کاروان های زیارتی بوده است که این فعالیت در 6 ماهه اول سال 1397 با رشدی حدود 5 درصد تعداد ماموریت های محوله همراه بوده است.

 

فوریت های پزشکی 3 1  

 در پایان به همین مناسبت ، به سراغ 2 نفر از همکاران مرکز هدایت اورژانس شهرک شهید تندگویان آقای حسن آقایی تکنسین فوریتهای پزشکی و محمد رضا صالحی کارشناس پرستاری این مرکز رفتیم و با آنان گپ و گفتی کوتاه را ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

·         لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق کاری و تحصیلات  خود بگویید؟

حسن آقایی :

حسن آقایی 30 ساله کاردان فوریتهای پزشکی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستم . سابقه کار در اورژانس شیراز و شهر جم دارم  و به مدت 5 سال هست که در سیستم هدایت اورژانس شهرک شهید تندگویان مشغول به کار هستم .

 

فوریت های پزشکی 3 6

محمد رضا صالحی:

محمد رضا صالحی متولد سال 1368 و دارای مدرک لیسانس پرستاری می باشم که پس از فارغ التحصیلی در چند درمانگاه و بیمارستان به صورت پاره وقت و پس از آن به عنوان پرستار طرحی مشغول به کار بودم و هم اکنون در مرکز اورژانس شهرک شهید تندگویان مشغول به کار می باشم

فوریت های پزشکی 3 5

 

·         شغل تکنسین فوریت های پزشکی را با چه انگیزه ای انتخاب کردید و مشوق شما در این زمینه چه کسانی بودند؟

حسن آقایی :

به خاطر علاقه مندی به مشاغل درمانی این رشته را انتخاب نمودم  و با مشورت با یکی از دوستان نزدیکم که در این رشته مشغول به کار بود و تحقیقی که راجع به این رشته داشتم این رشته را انتخاب کردم . بهترین انگیزه ام علاقه مندی به نوع کار اورژانس و تشویق دوستم بود .

محمدرضا صالحی:

ورود به رشته های درمانی نیازمند علاقه و میل درونی است که من در این زمنیه داشتم و رشته پرستاری را انتخاب کردم.پس از گذراندن دوران دانشگاه که وارد محیط کار شدم با همه سختیهایی که در این شغل داشت هر روز به شغلم علاقمند تر می شدم زیرا لذت کمک به بیماران و سهیم بودن در بهبودی حال آنها با هیچ کلمه ای قابل وصف نیست و انگیزه مرا برای انجام وظایفم چند برابر میکرد در انتخاب و ادامه این راه مسلماً افراد زیادی تاثیر مثبت داشته اندکه از همه این عزیزان به ویژه پدر و مادرم عزیزم که پشتیبان من بوده اند و همچنین همسرم که احترام زیادی برای شغل من قائل است کمال تشکر را دارم .

·         در چه صورتی تیم اورژانس را به محل اعلام شده اعزام میکنید؟ آیا با هر تماس مردمی این مهم صورت می پذیرد؟

حسن آقایی :

درصورتی امبولانس اعزام میشود که اپراتور بر اساس سوالات مختصر و مهمی که از مددجو یا فرد تماس گیرنده میپرسد( که البته این سوالات براساس پروتکلی هست که اورژانس کشور به تمام مراکز اورژانس ابلاغ میکند ) تشخیص به اورژانسی بودن تماس بگیرد(البته که این مهم همیشه از پشت تلفن قابل تشخیص نیست و حتی در مواردی که اپراتور شک به اورژانسی بودن یا نبودن درخواست کند امبولانس اعزام می شود) و نفرستادن امبولانس صرفا برای مواردی هست که واقعا اورژانسی نبودن ان واضح و اشکار هست مثلا سرماخوردگی و ....

با هر تماس مردمی در صورتی که تماس و درخواست آنها اورژانسی باشد امبولانس حتما و با سرعت اعزام میشود در غیر این صورت فرد تماس گیرنده با کمال احترام قانع و توجیه کرده که درخواست ایشان اورژانسی نبوده و امبولانس باید جهت تماس یا درخواست اورژانسی تر اماده باشد . (البته امبولانس در تماسهای مربوط به حوادث ترافیکی دارای مصدوم در هر صورت اعزام میشود)

محمدرضا صالحی:

در هر تماس ما اطلاعات مربوط به بیمار را از فرد دریافت می کنیم و سریعا تیم درمانی به محل اعزام می شود و در برخی موارد لازم است که فرد تماس گیرنده یک سری کمکهای اولیه را به صورت تلفنی آموزش دهیم تا بیمار تا زمان رسیدن اورژانس متحمل آسیب بیشتر نشود.

·         به طور نرمال یا میانگین تا چند دقیقه باید بر بالین بیمار رسید؟

حسن آقایی :

براساس پروتکل کشوری برای ماموریت شهری میانگین زمانی 8 دقیقه و برای مسیرهای جاده ای و برون شهری 15 دقیقه که البته به مواردی مانند زمان حادثه و ترافیک مسیر هم بستگی دارد که معمولا در اکثر مواقع امبولانس زودتر از این زمان بر بالین بیمار میرسد .

محمدرضا صالحی:

چون این مرکز ارائه خدمات درمانی را به افراد ساکن شهرکهای نفتی برعهده دارد بلافاصله پس از تماس با مرکز زمانی بین 2 تا 6 دقیقه لازم است.

·         در هر شیفت کاری چند نفر حضور دارید؟

 

در هر شیفت یک پرستار و 2 راننده حضور دارند و همچنین 2 پرستار و 2 راننده نیز آنکال هستند.

 

·         اگر در حادثه ای تعداد مصدومین از ظرفیت آمبولانس شما بیشتر باشد نحوه خدمات رسانی اورژانس چگونه است؟

حسن آقایی :

در این صورت تکنسین حاضر در صحنه مصدومین را تریاژ کرده و با توجه به تعداد مصدومین درخواست امبولانس کمکی  می نماید و امبولانس دوم و یا سوم نیز سریعا به محل حادثه اعزام میشود.

محمدرضا صالحی:

ابتداد خیلی سریع وضعیت همه مصدومین ارزیابی می شود و اولویت بندی می کنیم و از کسی که بیشترین آسیب را دیده و در صورت دریافت کمک احتمال زنده ماندن دارد شروع می کنیم و کمکهای لازم را انجام می دهیم و به بیمارستان انتقال می دهیم.

·         چه حوادثی بیشتر به شما اطلاع داده می شود؟بیشترین ماموریت های کاری شما چی بوده؟

حسن آقایی :

معمولا تعداد ماموریتهای حوادث ترافیکی و تصادفات از بقیه بیشتر است و همینطور تعداد اعزامهای بین بیمارستانی که نیاز به اسکورت طبی دارند و بیماران به نقاط دیگر استان از جمله کنگان و بوشهر اعزام میشوند نیز بالاست .

محمدرضا صالحی:

حوادث متعددی وجود دارد که نیازمند حضور تیم درمانی درمحل می باشد که بیشتر حوادثی که به ما گزارش می شود مربوط به تروما می باشد.

·         میزان رضایتمندی مردم از خدمات مرکز هدایت اورژانس چگونه است؟

حسن آقایی :

میزان رضایمتندی خوب و بالا هست ( درمواردی عملکرد پرسنل و امبولانس توسط مسوول مربوطه از بیمار و همراه بیمار پرسیده میشود و همینطور فرمهای مخصوص به عملکرد پرسنل که توسط بیمار و یا همراه بیمار پر میشود). و البته این مهم به دلیل در اختیار داشتن چندین امبولانس خوب و مجهز شده و همینطور وجود نیروهای ماهر و مجرب محقق شده است .

محمدرضا صالحی:

همه افراد مشغول در این مرکز با تلاش خود سعی بر بهبودی حال بیماران عزیزخدمات ارائه می دهند و امیدواریم که رضایت مردم هم از خدمات این مرکز تایید کننده تلاش صادقانه کارکنان باشد.

·         به نظر شما یک تکنسین فوریت های پزشکی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد و کدام ویژگی مهم تر است؟

حسن آقایی :

یک تکنسین فوریتهای پزشکی خوب باید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد توانایی بالایی در ارتباط برقرار کردن خوب با بیمار داشته باشد . قدرت تشخیص و تصمیم گیری بالایی داشته باشد و همینطور از سرعت عمل بالایی برخوردار باشه و در کار عملی و مدیریت صحنه (با توجه به تعداد بالای حاضرین در صحنه )قوی و خبره باشد و اینکه اطلاعات علمی خود را با رفرنس  جدیدی که با فاصله های زمانی مشخص ارائه میشود بروزرسانی کند.

محمدرضا صالحی:

2 ویژگی مهم برای این شغل اول داشتن علم و دانش پرستاری و دوم تجربه کاری  است که هر دو مکمل هم هستند و با همدیگر نتیجه بخش هستند ولی موضوع مهمتر داشتن وجدان کاری است که در هر شغل و هر رده ای باید وجود داشته باشد تا کار به درستی انجام پذیرد.

·         به عنوان پرستار,عامل موثر در ارتباط بیمار را در چه می دانید؟

حسن آقایی :

عامل موثر در ارتباط با بیمار به نظرم در درجه اول داشتن اعتماد به نفس و داشتن اطلاعات کامل و قوی و همینطور برقراری ارتباط کلامی قوی و خوب با بیمار و دادن ارامش به بیمار و جلب اعتماد بیمار است .

محمدرضا صالحی:

ابراز حس همدردی با بیمار باعث آرامش می شود که بسیار مهم است و همچنین توضیح روند درمان برای او باعث می شود بیمار اعتماد بیشتری به پرستار پیدا کند و روند درمان با صبوری و اطمینان بیشتر تحمل کند که هم برای بیمار و هم برای پرستار رضایت بخش تر است .


حرف آخر ؟

حسن آقایی :

در پایان ضمن تشکر و سپاس از شما و اینکه یک توصیه که به مردم عزیز دارم این هست که در حوادث مخصوصا تصادفات در صورتی که کمکی از دست انها بر نمیاد از تجمع در محل حادثه خودداری کنند تا نیروهای امدادی با سرعت بیشتری به بالین مصدومین حاضر شوند و باعث خدمت رسانی بهتر و سریعتر به انها شود و همینطور با دیدن امبولانس راه را برای حرکت امبولانس باز بگذارند تا سریعتر به محل حادثه برسند.

محمدرضا صالحی:

از مردم عزیز می خواهم که همواره به " پیشگیری از بیماری " اهمیت ویژه ای بدهند چراکه بیماری هایی وجود دارد که علاوه بر ضربه های روحی و جسمی به بیمار و صرف هزینه های بالا برای درمان ؛ با زهم درمان قطعی ندارند و در واقع تنها راه درمان آنها همان پیشگیری بوده که با کارهای ساده انجام پذیر بوده است.

 

فوریت های پزشکی 3 3
فوریت های پزشکی 3 2



 

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۲,۶۰۸

نظرات بینندگان

منصور صیادی
۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
0

من هم به نوبه خودم این روز فرخنده را به تمامی همکارانم در تمامی نقاط کشور عزیزم به خصوص اورژانس تندگویان و تمامی کلینیک های منطقه عسلویه و همچنین اورژانس ۱۱۵ شهر جم تبریک عرض میکنم. و نیز تشکر فراوان از روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر دارم که زحمت معرفی و نکات ضروری اورژانس ۱۱۵ و وفوریت های پزشکی که در واقع [ نک پیکان درمان ] واقع میشود نمودند. با آرزوی موفقیت و سلامتی روز افزون صیادی تکنسین فوریت های پزشکی


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید