سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۱۷
 

اخبار

ارتقای شاخص های سلامت با پزشک خانواده

رسالت مهم سلامت خانواده در صنعت نفت، پیشگیری از بیماری و افزایش سطح سلامتی و پاسخگویی مستمر به جمعیت تحت پوشش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت، دکتر طاهره جعغری، رییس سلامت خانواده سازمان با اشاره به امکانات تشخیصی و درمان سازمان اظهار داشت: امروزه مراکز درمانی، بیمارستان ها و کلینیک های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت جز برترین واحدهای درمانی در ایران به لحاظ توجه به اصول سلامت به شمار می آیند.

وی افزود : خانواده های کارکنان صنعت نفت نیز همچون خود کارکنان نیاز به برنامه ریزی برای دریافت مراقبت های سلامت محور دارند از این رو واحد سلامت  خانواده با ارائه برنامه های مراقبتی و پیگیری وضعیت سلامت جمعیت تحت پوشش در سال 1379 برای اولین بار در ایران شکل گرفت.

رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بیان داشت: پزشک خانواده در صنعت نفت یک عملکرد واقعی داشته و در حد شعار نیست، تیم سلامت خانواده با رویکرد سلامت محور برنامه های  غربال گری، پیشگیری و تشخیص زودرس بیماری های خانواده های صنعت نفت را اجرا می کند. توجه به سلامت خانواده ها سبب می شود که شاغلین صنعت با آسودگی خاطر بیشتر و بدون استرس به کار خود در مناطق عملیاتی و واحدهای استراتژیک صنعت ادامه دهند.

دکتر جعفری در ادامه گفت: برای اجرایی شدن  این طرح تیم سلامت شامل پزشک و پیراپزشکان شکل گرفت و برای ارزیابی و ارتقاء وضعیت سلامت، مسئولیت جمعیتی مشخص را عهده گرفتند تا با انجام ارزیابی های متنوع برای این افراد ،بیماری ها و ریسک فاکتورهای سلامت  شایع در هر گروه سنی و جنسی شناسایی و طبقه بندی میشوند.

وی تصریح کرد :  پس  از شناسایی وضعیت سلامت جمعیت تحت پوشش برنامه های مراقبتی ، درمانی و پیگیری در مقاطع مختلف زندگی برای جلوگیری از بروز بیماری ها و کاهش عوارض آنها تهیه و ارائه میشود.

رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به هدف برنامه های مراقبتی تصریح کرد: برنامه های سلامت متناسب با شرایط جمعیت با دو هدف جلوگیری از بیماری و افزایش سطح سلامتی در اختیار تیم سلامت در مناطق قرار می گیرد.

وی اذعان داشت: هدف ما علاوه بر شناسایی زودهنگام ریسک فاکتور و عوامل بیماری های مخاطره آمیز سلامت این است تا خانواده محترم صنعت نفت کمتر در معرض این عوامل  قرار بگیرند ، یا بیماری به تعویق افتد و یا در طول درمان بیماری با عوارض کمتری و سطح سلامت بیشتری زندگی با کیفیت را تجربه نمایند.

دکتر جعفری به تهیه سالیانه کتابچه های سلامت توسط مدیریت سلامت سازمان اشاره کرد و بیان داشت: هدف از تهیه این کتابچه ها، تهیه یک منبع معتبر و آماری برای ارائه نتایج بسته های خدمتی و ارزیایی عملکرد تیم سلامت است،بطور مثال تنها در حوزه مراقبت دیابت 40 سنجه کیفی و به ازای هر سنجه 360 پرونده مورد ارزیابی قرار می گیرند،پایش این حجم از اطلاعات نمایانگر کنترل دقیق برنامه های مراقبتی است.

به گفته رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حال حاضر برنامه های سلامت محور کشور موفق شدند به  تنها 10 درصد اهداف کنترلی در بیماری های مزمن دست یابند و در حالی که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت توانسته بطور متوسط 57 درصد این اهداف را تحقق دهد.

وی افزود: این سازمان متولی و امین سلامت خانواده بزرگ صنعت نفت است و انتظار می رود با ارائه بسته خدمتی متفاوت، کیفیت زندگی را افزایش دهد در همین راستا برای آموزش تیم سلامت خانواده برنامه های متنوعی اجرا شده است .

دکتر جعفری به دو نمونه از برنامه های اجرایی که در سال 97 علاوه بر دیگر برنامه اجرایی شده اشاره و ادامه داد : طرح آموزش پزشکان خانواده در بیمارستان صنعت نفت در حال حاضر با همکاری پزشکان متخصص قلب،داخلی،زنان و آسم اجرایی شده است و امیدواریم در آینده نزدیک در دیگر مناطق هم اجرایی شود.

رییس سلامت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خاطر نشان کرد : طرح حضور تیم پزشکی خانواده بر بالین بیماران بستری شده در مناطق دارای بیمارستانی مثل اهواز، مسجد سلیمان، گچساران و بوشهر .... در حال اجراست و باعث بهبود وضعیت سلامتی و رضایت بیمار می شود.


خبرنگار : نفیسه هوشیار

۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۳,۹۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید