سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۱۱
 

اخبار

جایگاه مطلوب آزمایشگاه های منطقه فارس و هرمزگان در چرخه بهداشت و درمان

آزمایشگاه های مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، با بهره‌‌گیری از پرسنل مجرب و آموزش‌دیده و به کارگیری بهترین‌ دستگاه‌ها و مواد، ماهانه بصورت میانگین به حدود6500 هزار مراجعه کننده خدمات سلامت ارائه می دهد و از جایگاه مطلوبی در چرخه بهداشت و درمان بهره مند هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، آزمایشگاه های بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از واحدهای موفق در ارائه خدمات به مراجعان بوده که توانسته با کمک به تشخیص به موقع بیماری ها، رسالت واقعی خود را در کمک به تشخیص، پیگیری و درمان بیماری ها ایفا کند.

بر این اساس، سه واحد آزمایشگاهی در منطقه فارس، با بهره‌گیری از 30 نفر پرسنل با تجربه و کارآمد، همچنین با بکارگیری بهترین دستگاه‌ها و مواد به مسئولیت فنی دکتر هامون روزبهی متخصص پاتولوژی و آسیب شناسی در پلی کلینیک شیراز و دکتر غلامعلی جنگجو متخصص علوم آزمایشگاهی در درمانگاه امام علی و مرودشت، مشغول به فعالیت است.

تلاش پرسنل هر سه آزمایشگاه، ارائه خدمات آزمایشگاهی بهینه با بهره‌گیری از برترین روش‌های قابل دسترس و فراهم آوردن امکانات و فضای مناسب برای مراجعان و بیماران است.

در این راستا پرسنل این واحدها، بهره‌گیری از نیروی انسانی مجرب و متعهد، استفاده از برترین تجهیزات آزمایشگاهی، اجرای دقیق و نظارت مستمر بر دستورالعمل‌های کنترل کیفی آزمایشگاه ، توجه ویژه به امکانات رفاهی و بهداشتی مراجعان و توجه ویژه به نظرات و پیشنهادات مراجعان را سرلوحه عملکرد خود قرار داده است.

حرکت در راستای استانداردسازی و اعتباربخشی ویژه آزمایشگاه‌ها و تلاش برای کسب رضایت حداکثری مراجعان از خدمات آزمایشگاه از دیگر اصول مورد توجه در آزمایشگاه های بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان است.  

این واحدها دارای مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی بوده که در پلی کلینیک شیراز از جمله آن می‌توان: اتوآنالایزر بیوشیمی اتوماتیک DIRUI CS 400، سل کانتر SYSMEX KX21n، دستگاه الایزا پروسسور اتوماتیک، دستگاه  Cobas e 411 و در آزمایشگاه درمانگاه امام علی (ع) نیز به دستگاه شیمی اتوآنالایزر، سل کانتر هماتولوژی،  الایزا، دستگاه HPLC و .... نام برد.

بخش‌های مختلف این آزمایشگاه ها به اختصار : بیوشیمی، ایمونولوژی، میکروب شناسی، تجزیه ادرار، انگل شناسی، هماتولوژی و هورمون شناسی در پلی کلینیک مرکزی و هماتولوژی، سرولوژی، بیو شیمی، هورمون شناسی، انگل شناسی، میکروب شناسی و پاتولوژی در درمانگاه امام علی است.

در این مراکز علاوه بر خدمات روزانه آزمایشگاهی شامل: پذیرش بیمار، کنترل کیفی آزمایش و جواب دهی ؛ اعزام پرسنل و تهیه کیت های مربوطه جهت تست های آزمایشگاهی به مناطق عملیاتی نظیر: آغار، دالان، لاوان و پارسیان از پلی کلینیک ارم و انجام تست های آزمایشگاهی پاتولوژی در درمانگاه امام علی نیز صورت می پذیرد.
آزمایشگاه پلی کلینیک شیراز، درمانگاه های امام علی در شیراز و درمانگاه مرودشت؛ در دو نوبت صبح و عصر آماده ارائه خدمت به بیماران بستری در بخش ها و مراجعان و در صورت لزوم به بیماران اورژانس در شیفت شب است.

*خدمات رسانی ماهانه به 500 نفر در آزمایشگاه های منطقه هرمزگان

همچنین، آزمایشگاه های منطقه هرمزگان نیز در سه مرکز درمانی فجر، امام رضا (ع) و شرکت پالایش نفت بندرعباس در حال خدمات رسانی هستند.

این سه واحد آزمایشگاهی با هفت نفر پرسنل و ماهانه به حدود 500 نفر مراجعه کننده خدمات سلامت ارائه می دهند.این آزمایشگاه ها مجهز به دستگاه بیوشیمی، هماتولوژی، ESR و الیزا هستند و توسط نیروهای فنی و مجرب، آزمایش بیوشیمی، هماتولوژی، UA، Uc، سرولوژی شامل: CRP، RF، RPR را روزانه انجام می دهند.

*******
مسئولان فنی آزمایشگاه های منطقه فارس و هرمزگان، معتقدند استقرار سیستم کنترل کیفیت سبب شده تا تمامی فرآیند آزمایشگاه از صفر تا صد به طور مستمر تحت نظارت و کنترل باشد و اخذ گواهینامه بین المللی کنترل کیفیت،گواه بر این مهم دارد که این آزمایشگاه ها از نظر کیفیت در جایگاه مطلوبی قرار گرفته است.

این متخصصان بر این باورند، رضایتمندی مراجعان ، بیماران و دریافت خدمات به موقع و با کیفیت از نکاتی بوده که همواره مد نظر مسئولان و کارکنان آزمایشگاه بوده است.

گفتنی است، با صلاحدید مدیران ارشد بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، آزمایشگاه های مجموعه درمانی امام علی (ع) شیراز و درمانگاه مرودشت  برون سپاری شده اند و در حال خدمات رسانی می باشند .

*آزمایشگاه درمانگاه امام علی شیراز گواهینامه بین المللی گرفت

در همین راستا، واحد آزمایشگاهِ درمانگاه امام علی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان با مدیریت بخش خصوصی در شیراز، موفق به اخذ گواهینامه بین المللی کنترل کیفیت ( BS EN ISO 9001:2015) از موسسه تایید صلاحیت انگلستان  (QAL ) شد.

این گواهینامه پس از حضور نمایندگان و ارزیابان موسسه دولتی تایید صلاحیت انگلستان پس از 6 ماه در محل آزمایشگاه درمانگاه امام علی شیراز و تکمیل اطلاعات برای تامین الزامات استاندارد  17025 ISO/IEC صادر شد.

شرکت بین­ المللی Quality Assessment Lia QAL)) نماینده انحصاری BRITAA از انگلستان و دارای گواهینامه تایید صلاحیت از اداره استاندارد ایران است.
در همین زمینه:
در سال های اخیر، پیاده سازی استاندارد 9001 ISO در آزمایشگاه های انجام آزمون، مورد توجه معدودی از این مراکز قرارگرفته است.
بعضی از مراکز خدماتی مانند آزمایشگاه ها با توجه به سطح تحصیلات بالای پرسنل و تجهیزات گران قیمتی که دارند و همچنین نبودن رقابت زیاد در این حوزه کاری تخصصی، تا به حال نیاز بسیار کمی به پیاده سازی این استانداردها احساس میکرده اند.
با این وجود، اهمیت فراوان نتایج آزمون های آزمایشگاهی برای انجام سرمایه گذاری در سایر بخش ها باعث شده که این سازمان ها به استانداردهای مدیریت کیفیت روی خوش نشان دهند. 
یکی از موثرترین این ابزارهای ارزیابی، سیستم های مدیریت کیفیت است. به ویژه در سازمان های خدماتی که سیستم های مدیریت کیفیت در بهبود روابط بین مشتری و سازمان میتوانند نقش موثری ایفا کنند.
استاندارد 9001 ISO به اجرای اصول بر اساس سیستم و فرایند توجه دارد. همچنین از مهمترین ویژگی های استاندارد 9001 ISO بخش مستندسازی آن است که ضمن توانمندسازی نیروی انسانی، کمک موثری به حفظ علم و دانش سازمان میکند و سرمایه انسانی سازمان را به نحو مطلوب حفظ مینماید.
در همین راستا، فعالیت های آزمایشگاهی، نوعی از خدمات هستند و یکی از مزایای پیاده سازی استاندارد 9001 ISO در آزمایشگاه ها ساده تر شدن ارزیابی وضعیت این نوع سازمان ها است که میتواند امکان هرنوع تصمیم گیری را به راحتی فراهم کند.

پیاده سازی استاندارد مدیریت کیفیت در آزمایشگاه ها

آزمایشگاه ها ، به نوعی در زمره پیمانکاران فرعی برای سازندگان یا ارائه دهندگان خدمت و محصول محسوب میگردند و عملکرد آنها در کیفیت محصول یا خدمت نهایی عرضه کنندگان موثر است؛ بنابراین به منظور تضمین کیفیت محصول یا خدمت، سازمان عرضه کنندة آن ها این دسته از پیمانکاران باید به لحاظ صلاحیت و اعتبار مورد ارزیابی و طبقه بندی قرار بگیرند و سپس از آن واحد خدمات دریافت شود.

استاندارد 17025 IEC/ISO بر مبنای فرایندهای آزمایشگاه های انجام آزمون، نمونه برداری و کالیبراسیون تدوین شده است و همه جنبه های مربوط به انجام آزمون در آزمایشگاه را لحاظ میکند تا حقوق مشتری که به عنوان اطمینان او از صحت و دقت پاسخ ها تعبیر شده است؛ رعایت شود.

چند سالی بیشتر از تدوین و تصویب این استاندارد بین المللی نمی گذرد و کاملترین سندی است که درباره مدیریت و کیفیت آزمایشگاه ها وجود دارد. این استاندارد، همه جزییات مربوط به انجام دقیق و صحیح هر آزمون را به دو بخش فنی و سیستمی تقسیم کرده است. بخش فنی آن به الزامات فنی آزمایشگاه، شامل کالیبراسیون دستگاه ها، شرایط محیطی، روش انجام آزمون و غیره می پردازد و بخش سیستمی، الزامات فنی را در چارچوب یک سیستم مدیریت کیفیت منطبق بر استاندارد 9001 ISO ارایه میدهد.

به همین علت با وجود آن که یک الزام نیست توصیه می شود ابتدا در آزمایشگاه استاندارد 9001 ISO پیاده سازی و جاری شود و سپس برای کسب اعتبارنامة 17025 IEC/ISO اقدام شود. به ویژه آنکه بخش سیستمی 17025 IEC/ISO انطباق کاملی بر الزامات 9001 ISO دارد و اگر آزمایشگاهی 17025 IEC/ISO را استقرار دهد عملا 9001 ISO را نیز مستقر کرده است؛ پس می توان پیاده سازی 9001 ISO را مقدمه مناسبی برای استقرار IEC/ISO 17025 به حساب آورد.


تهیه و تنظیم: الهه بهرامی راد

۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ۲۱:۱۶
تعداد بازدید : ۳,۶۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید