سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۱۷
 

اخبار

نگاهی به اقدامات و خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور؛آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل زیر چتر خدمات بهداشتی و درمانی

بهداشت و درمان شمالغرب جزئی از خانواده بزرگ صنعت نفت بوده و همچون گذشته، در راستای رسالت سازمانی خود که همانا «تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جمعیت طبی تحت پوشش» است، آماده ارائه خدمات به ذینفعان خویش خواهد بود.

بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور، متولی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت طبی تحت پوشش (شاغلین، بازنشستگان و خانواده های تحت پوشش آنها) در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل را بر عهده دارد که جمعیتی بالغ بر 17 هزار و 945 نفر را در بر می گیرد که به تفکیک 14.052 نفر در استان آذربایجان شرقی، 2.484 نفر در استان آذربایجان غربی و 1.409 نفر در استان اردبیل تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور هستند.

 بخش های مختلف بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور

بر این اساس، این مرکز بهداشت و درمان دارای یک پلی کلینیک شامل بخش های داروخانه، اورژانس، پزشکی خانواده، آزمایشگاه، طب صنعتی و بهداشت، کلینیک های تخصصی زنان و زایمان، کودکان، گوش و حلق و بینی و داخلی (عفونی) ، تغذیه، سلامت روان، دندانپزشکی و ... بوده و در حال برون سپاری واحد فیزیوتراپی و پلی کلینیک های تخصصی است.علاه بر پلی کلینیک، مرکز سلامت کار پالایشگاه تبریز، مرکز سلامت کار پتروشیمی تبریز، درمانگاه خانواده ارومیه و درمانگاه پزشکیاری مرکز انتقال نفت شهید کریمی (قره چمن) به مراجعین محترم ارائه خدمات می نمایند.
 

چالش مهمی که مرتفع شد

اما یکی از چالش های مهم در 5-6 سال اخیر در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور،  موضوع ساختمان پلی کلینیک قبلی بوده که گویا با تدبیر رییس این مرکز مرتفع گردیده است. دکتر شمس الدین حسینعلی زاده، در این خصوص می گوید: از بدو تاسیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور، متأسفانه ساختمان مناسبی خریداری نشده بود و واحدهای موجود در فضاهای فیزیکی غیر استاندارد و مسکونی ارائه خدمات می نمودند که به این دلیل سالها با شهرداری و همسایگان پلی کلینیک دچار مشکلات عدیده ای بودیم که البته هیچیک از این موارد مانع از ارائه خدمات به نحو احسن به کارکنان و خانواده های شریف صنعت نفت نگردیده بود. وی در ادامه افزود: بدنبال شکایت های جمعی از همسایگان پلی کلینیک، شهرداری دستور تخلیه و پلمپ ساختمان را صادر کرد که با رایزنیهای فراوان در سطح استان طی مدت 5 سال، مانع از اجرای حکم و بالطبع قطع ارائه خدمات به جمعیت تحت پوشش شدیم. در همین حال، همزمان عملیات واگذاری زمین از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، تهیه نقشه های ساختمان جدید پلی کلینیک، تصویب و مراحل اجرائی ساختمان آن در کمترین زمان ممکن برای پروژه های دولتی به انجام رسید و در نهم شهریور سال 1395، ساختمان جدید پلی کلینیک با حضور جناب آقای دکتر جهانگیری، معاون اول محترم رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری رسید.

دکتر شمس الدین حسینعلی زاده درباره ویژگی های ساختمان جدید به دانش نفت می گوید: با توجه به اینکه ساختمان جدید پلی کلینیک IT Base بوده و بر اساس نقشه، ساختمان دارای فضای درمانگاهی مناسب می باشد، لذا بر اساس نیروهای موجود و مجوزهای صادر شده از سوی ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خدماتی با کیفیت مناسب به جمعیت طبی تحت پوشش ارائه می گردد. وی در ادامه در مورد پذیرش مراجعین غیر شرکتی نیز اظهار می دارد: بر اساس سیاستهای جاری سازمان مبنی بر پذیرش مراجعین غیر شرکتی، در واحدهایی که دارای امکانات کافی می باشد از طریق عقد قرارداد با بیمه های پایه و در صورت امکان بیمه های خصوصی اقدامات لازم در حال انجام می باشد. در ضمن پزشکان متخصص در رشته های کودکان، زنان، گوش و حلق و بینی، داخلی، عفونی و تغذیه به همراه واحدهای داروخانه، آزمایشگاه، سلامت خانواده و سلامت کار، اورژانس و دندانپزشکی در حال ارائه خدمات می باشند. از سوی دیگر با توجه به فضای فیزیکی جدید و مناسب و نمازخانه و سالن آموزش مجهز، جلسات آموزشی متنوع برای گروه های هدف، مراسم در مناسبات مختلف فرهنگی، مذهبی، ملی وجلسات بسیج جامعه پزشکی، در قالبی بسیار متنوع و مناسب انجام می پذیرد.
 
اقدامات بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور برای برون سپاری

اما بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور در خصوص برون سپاری چه اقداماتی را در راستای چابک سازی انجام داده است؟ دکتر شمس الدین حسینعلی زاده در پاسخ می گوید: این مرکز بر اساس سیاست های جاری سازمان مبنی بر عدم صدور مجوز جذب نیروهای درمانی در قالب طرح پرکیس تصمیم به برون سپاری واحدهای درمانی، کارشناسان این بهداشت و درمان با هماهنگی کارشناسان ستاد اقدام به بررسی و شناسائی واحدهای قابل برون سپاری نمودند که با در نظر گرفتن امکانات موجود ، مقرر گردید، شروع برون سپاری با واحد فیزیوتراپی باشد که خوشبختانه با تجهیز بخش مربوطه، به زودی شاهد افتتاح و شروع فعالیت این بخش خواهیم بود. در همین حال، پیرو تلاشهای مسئولین این بهداشت و درمان، برون سپاری پلی کلینیک های تخصصی در شرف انجام بوده و به دنبال مشخص کردن طرف برنده مناقصه، مکاتبات لازم جهت اخذ نظریه ستاد و عقد قرارداد در حال انجام است. همچنین بر گزاری مناقصه برای واحدهای تصویر برداری پزشکی و کلینیک های تخصصی دندانپزشکی در شیفت های عصر کاری نیز در حال انجام است.

دکتر حسینزاده
 
خدمات متمایز/در ذیل نگاهی می اندازیم به خدمات متمایز و چشمگیر بهداشت و درمان شمالغرب کشور. 

1) در راستای سیاست های درآمدزایی در مناطق سازمان، این بهداشت و درمان نیز اقدام به عقد قرارداد با مدیریت پتروشیمی تبریز برای ارائه خدمات به کلیه کارکنان (اعم از رسمی و قراردادی ) در مرکز سلامت کار پتروشیمی نموده است و در همین راستا به حدود2200 نفر از شاغلین قرارداد مستقیم و پیمانکاری در داخل سایت پتروشیمی تبریز خدمات دندانپزشکی ارائه گردیده است.

2) در ساختمان جدید، نرم افزار سخن راه اندازی گردیده و اخیرا نیز نرم افزار نوبت دهی دندانپزشکی با امکان اخذ نوبت بصورت اینترنتی و تلفنی و حضوری راه اندازی شده و ماژول دندانپزشکی سخن 3 نیز نصب گردیده است.

3) جذب یک نفر پزشک خانواده دارای MPH پزشکی خانواده انجام و اکنون با داشتن دو نفر پزشک دارای MPH پزشکی خانواده، در حال ارائه خدمات به مراجعین می باشد که موجب ارتقا کیفی ملموسی در ارائه خدمات پزشکی خانواده این بهداشت و درمان گردیده است.

4) کسب تندیس و تقدیر نامه تجلیل از تلاشگران حوزه سلامت کار از جشنواره دائمی ارتقای سلامت در سال 96 توسط بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور

5) نصب و راه اندازی دستگاههای جدید آزمایشگاهی و راه اندازی انجام آزمایشهای تخصصی که موجب صرفه جوئی قابل ملاحظه ای در هزینه ها شده است.

6) توسعه ورزشهای همگانی از جمله پلاتس، آماده سازی و تجهیز اساسی زیر زمین ساختمان پلی کلینیک سابق جهت استفاده همکاران به عنوان باشگاه ورزشی که انشاء الله در29 بهمن امسال همزمان با سالروز قیام خونین مردم تبریز در سال 1356 افتتاح خواهد شد.

7 ) برگزاری جلسات مشترک با مسئولین HSE شرکت های تابعه صنعت نفت در منطقه تحت عنوان «کمیته ارتقاء سلامت» که برای اولین بار در تبریز انجام گرفته و به علت ایجاد هماهنگی های قابل توجه در زمینه معاینات صنعتی و همکاری فیمابین با شرکت های تابعه به عنوان الگوئی موفق در سطح سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت معرفی و اساسنامه آن مورد استفاده سایر مناطق در سطح سازمان قرار گرفت.

8) بررسی مناطق امن و حادثه خیز، تهیه شناسنامه ایمنی و حریق برای ساختمان پلی کلینیک و درمانگاه های وابسته و چک لیست مرتبط با آن، و انجام اقدامات اصلاحی از جمله کارهای مهم واحد HSE بوده است که طبق دستورالعمل ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مبنی بر ارزیابی ایمنی غیر سازه ای و بررسی های لازم و اقدامات اصلاحی انجام شده است.

در ضمن محدوده های تجمع ایمن، همراه با راهنما و علائم مشخص کننده و تابلو مخصوص تجمع ایمن در این بهداشت و درمان نصب گردیده است.

راه اندازی HSEMS، تشکیل گروه راهبردی استقرار سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور، تشکیل جلسه جهت تشریح وظائف محوله به افراد جهت مستند سازی، تهیه روش های اجرایی، چک لیست ها، فرم ها و دستور العمل های لازم جهت استقرار سیستم مدیریت HSEMS (با پیشرفت 50%) در مرحله بعدی که در سال 97 انجام خواهد شد شامل عملیاتی نمودن روش های اجرایی و فرم ها و چک لیست های مرتبط با آن و بعد از انجام ممیزی های لازم استقرار کامل سیستم HSEMS

9) برگزاری مستمر جلسات کمیته بحران و مشارکت فعال در مانور مواجهه با حملات شیمیائی و بیوتروریسم با همراهی بیمارستان الغدیر نیروی انتظامی ناحیه آذربایجان شرقی

10) راه اندازی واحد مشاوره خانواده در درمانگاه های ارومیه و اردبیل با اعزام دکتر روانشناس از تبریز طبق برنامه تنظیمی

11) تحقق برنامه های عملیاتی واحد سلامت کار که در رابطه با معاینات طب صنعتی با پوشش حدود 100% انجام گرفته است و شامل رسته های شغلی شاغلین رسمی، قرارداد مدت موقت و پیمانکاری است.

12) در راستای ارائه خدمات بهداشت عمومی و محیط به شرکت های تحت پوشش از ابتدای سال 96 تا کنون، مجموعاً 255 شناسنامه ساختمان های عملیاتی – ستادی تشکیل شده است. حدود 300 مورد بازدید بهداشتی صورت گرفته و گزارش نواقصات موجود به شرکت ها ارسال شده است. همچنین به منظور کنترل حشرات و حیوانات موذی، علاوه بر اولویت دادن به مبحث بهسازی اماکن وارائه راهکارهای مربوطه توسط کارشناسان بهداشت محیط، مساحتی حدو 62 هزار متر مربع سمپاشی شده است.

 
چالش های پیش رو و چشم انداز سال های آتی

اما بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور با چالش هایی نیز مواجه است. درذیل نگاهی می اندازیم به چالش های پیش رو که عبارتند از: کمبود نقدینگی که موجب تأخیر در پرداخت هزینه های مراکزطرف قرارداد می گردد، مورد بعدی بحث مطرح شدن صندوق کارفرمایی سازمان که دغدغه فکری پرسنل و مراجعین بوده و مورد سوم کمبود نیروی انسانی به عدم صدور مجوز برای جذب نیرو، حتی بصورت جایگزین در قالب طرح پرکیس، یکی از مشکلات اساسی این بهداشت و درمان است.

به اعتقاد نگارنده، آنچه مبرهن است اینکه؛ بهداشت و درمان شمالغرب جزئی از خانواده بزرگ صنعت نفت بوده و همچون گذشته، در راستای رسالت سازمانی خود که همانا «تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جمعیت طبی تحت پوشش» است، آماده ارائه خدمات به ذینفعان خویش خواهد بود.

۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۶:۱۳
تعداد بازدید : ۲,۹۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید