سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۰۴

اخبار

همسو با مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در جزیره خارگ رقم می خورد

کارکنان و بومیان زیر چتر یک بیمارستان

بیمارستان خلیج فارس جزیره خارگ، تنها بیمارستان مجهزمنطقه است که افزون بر ارائه خدمات درمانی به کارکنان خود، این خدمات را به بومیان منطقه نیز ارائه می دهد؛ از این رو بومیان با پوشش بیمه های سلامت، تامین اجتماعی و . . . در آن پذیرش می شوند و آنان که به مراقبت های ویژه و خدمات درمانی بیشتر نیاز داشته باشند، به بیمارستان نفت بوشهر انتقال داده می شوند. برای آشنایی بیشتر با خدمات این بیمارستان، خبرنگار«مشعل» به جزیره خارگ رفته و پای صحبت های آرام پیله رودی، سرپرست بیمارستان خلیج فارس خارگ نشسته است. مشروح این گفت و گو را می خوانید.

 لطفا از جزیره و خدمات رسانی بیمارستان خلیج فارس خارگ برایمان بگویید.

28 سال پیش، زمانی که وارد صنعت نفت شدم، برای آشنایی با محیطی که قراربود درآن کارکنم، به جزیره خارگ آمدم. با خود قراردوهفته ای گذاشته بودم وتصمیم به ماندنم منوط به بررسی هایی بود که باید انجام می دادم. خاک جزیره خارگ، آنقدر گیرا بود که دو هفته به 28 سال انجامید و این همکاری همچنان ادامه دارد.جزیره خارگ درطول وعرض 20 کیلومترخلاصه می شود وآب وهوای آن درچندماه پایانی سال بسیارمطبوع واغلب بهاری است، اما دربیشتر اوقات سال آنقدر شرجی می شود که نفس کشیدن را هم سخت می کند. صنعت نفت فعالیت های صنعتی وخدماتی مختلفی همسو با مسئولیت های اجتماعی در این جزیره انجام می دهد که ارائه خدمات درمانی ازسوی بیمارستان خلیج فارس خارگ از آن جمله است. این بیمارستان که تنها بیمارستان این دیار است، افزون برخدمات رسانی به کارکنان بخش های مختلف صنعت نفت، به بومیان جزیره خارگ نیز خدمات رسانی می کند و بیشتر این خدمات رایگان است.  بیمارستان خلیج فارس، تنها بیمارستان جزیره خارگ است که برای خدمات رسانی به حدود چهارهزار نفر طراحی شده بود، اما اکنون جمیعت 20 هزارنفری را پوشش داده وخدمات یکسانی به کارکنان و بومیان آن ارائه می دهد.  این بیمارستان در دسته بندی دانشگاه علوم پزشکی ایران به لحاظ سطح بندی در ارائه خدمات درمانی، سطح 2 را به خود اختصاص داده است. در بیمارستانی با این مشخصه و سطح بندی، چهاربخش تخصصی اصلی داخلی، جراحی، اطفال و زنان و زایمان فعال هستند و با توجه به این سطح بندی، تخت های ویژه در بخش داخلی به بیماران قلبی اختصاص داده شده است.

  بیمارستان خلیج فارس را در مقایسه با سال های اولیه حضور خود در جزیره چگونه ارزیابی می کنید؟

معمولا تصوری که ازبیمارستان در ذهن شکل می گیرد، ساختمانی است که در فضایی بزرگ بناشده و چندین بخش را که هریک مجهزبه دستگاه های خاص آن بخش است، تشکیل می دهد.  28 سال پیش که ابتدای ورودم به جزیره خارگ است، این بیمارستان مشتمل برچند کانکس بود که برخی جراحی ها نیز در همان کانکس ها انجام می شد. بیمارانی که در کانکس ها عمل جراحی شده اند، هم اکنون در سلامت هستند. بارشد جمعیت دراین جزیره، فعالیت های درمانی و خدمات رسانی که متولی آن بهداشت و درمان صنعت نفت است، نیز افزایش یافته است.  پیش ترسطح فعالیت ها درجزیره خارگ بسیارمحدود بود، اما اکنون با توجه به رشد فعالیت ها در تمام بخش ها و تجمع نیروی انسانی، حادثه خیز بودن آن بسیار اهمیت یافته است.
  خدماتی که به بومیان ارائه می شود، سرپایی است یا امکان استفاده از بخش های دیگر برای آنها وجود دارد؟

بیشتربومیان منطقه برای دریافت خدمات ابتدا به اورژانس بیمارستان خلیج فارس و بخش داخلی آن مراجعه می کنند و با بررسی بیشتر درصورت نیاز برای بستری وحتی عمل جراحی به دیگر بخش های بیمارستان معرفی می شوند.

  آیا در مقابل ارائه خدمات درمانی از بومیان هزینه ای هم دریافت می شود؟

بیشتر بومیان منطقه دفترچه تأمین اجتماعی دارند ودر زمان بستری شدن هزینه ای ازآنها دریافت نمی شود. برای مراجعان سرپایی نیز هزینه ها براساس قراردادهای منعقد شده با سازمان های بیمه گر نظیر تامین اجتماعی، خدمات درمانی نیروهای مسلح و بیمه سلامت با تعرفه دولتی محاسبه و دریافت می شود وهزینه بسیار کمی راپرداخت می کنند.

  آیا بیماران بد حال را به خارج از جزیره منتقل می کنید؟

درباره اینگونه بیماران همه چیزبه دریا و شرایط آن بستگی دارد؛ به عبارتی اگر دریا مواج باشد و طوفانی، امکان استفاده از بالگرد و شناورنیست و این مهم کار مداوا و ادامه آن را سخت می کند.  جزیره خارگ، محصور درآب است و شرایط بد آب و هوایی این اجازه نمی دهد که ازبالگرد یا کشتی برای انتقال بیماران بدحال استفاده شود؛ بنابراین، افزون براین که تمام توان خود را برای شرایط بهتر بیماربه کارمی گیریم تا مشکل خاصی ایجاد نشود، گاه چاره ای و کاری از دست کسی جز انتظاربر نمی آید؛ باید منتظر ماند تا اوضاع برای انتقال مساعد شود.

  مهم ترین کمبود در بیمارستان خلیج فارس خارگ چیست؟

برخی پزشکان و کارکنان بیمارستان به سن بازنشستگی رسیده و از بدنه نفت خارج شده اند، برخی دیگر به دلیل شرایط سخت کار، مسائل مالی و معیشتی و دسترسی کم به امکانات یا از بدنه نفت جدا شده اند یا به بخشی دیگری از صنعت نفت مهاجرت کرده اند و به شهرهای خود بازگشته اند؛ از این رو کمبود نیروی انسانی، یکی ازمهم ترین مشکلات است؛ البته برای جبران آن درخواست جذب نیروشده، اما تمایل چندانی برای کار دربیمارستان خلیج فارس خارگ دیده نشده است، زیرا این اعتقاد وجود دارد که درخارج از این جزیره هم درآمد بهتر است و هم شرایط زندگی؛ بنابراین ماندگاری نیروها نیز کاهش می یابد.

راهکارهایی همچون افزایش کارانه پزشکی به منظورماندگاری پزشکان برای خدمت دربیمارستان خلیج فارس ارائه شده است که امیدوارم به این مهم ازمسئولان ذی ربط پاسخ داده شود و خدمت رسانی دراین بیمارستان واین جزیره به نحومطلوب تری انجام شود.

   در زمینه طب صنعتی بفرمایید که این معاینات چگونه انجام می شود؟

معاینات دوره ای طب صنعتی کارکنان صنعت نفت با اطلاع رسانی در این زمینه به صورت مستمر انجام می شود. در طب صنعتی تمام موارد منتج به سلامت افراد بررسی می شود و آنها که نیازبه پیگیری بیشتر داشته باشند، شناسایی و به منظور بررسی تخصصی تر به پزشکان متخصص معرفی می شوند. افرادی را که محیط کاریشان باعث ایجاد مشکلات بیشترمی شود، جابه جا و درمحیطی با فعالیت متناسب با شرایط آن شخص مستقر می کنیم.  اکنون تمام ارائه خدمات طب صنعتی کارکنان استخدامی بر اساس بندهای «د» و «و» در این بیمارستان انجام می شود و سلامت آنها بررسی و پایش دقیق می شود. شرکت های مستقر در جزیره مانند نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، پتروشیمی و پایانه های نفتی را نیز تحت پوشش قرار می دهیم.

  بیمارستان خلیج فارس سابقه ای طولانی دارد و برای ارائه خدمات بهتر، طرح های توسعه ای در دستور کار دارد، در این زمینه توضیح می فرمایید؟

مدیران، کارکنان و بومیان جزیره خارگ همواره در توسعه و تجهیز بیمارستان خلیج فارس جزیره تاکید دارند؛ از این رو امسال دستگاه های سی تی اسکن، دندان پزشکی و چشم پزشکی را تجهیز کردیم، ضمن آنکه در صدد تجهیز بخش های دیگر هستیم و در صورت تایید، تامین اعتبار آنها را دنبال می کنیم. همواره به دنبال ارائه خدمات بهتر به کارکنان و بومیان منطقه هستیم.

  اگر صحبتی باقی مانده است، بیان بفرمایید.

بهداشت و درمان، جز جدایی ناپذیر امنیت روانی جامعه است و دراین زمینه نیازمند تامین نیروی بیشتر و تجهیز به روزتر برای ارائه خدمات درمانی مطلوب تر هستیم. بی شک، مجموعه این موارد به همراه توجه به مسائل اقتصادی کارکنان، می تواند شرایط را برای خدمات رسانی بهتربه کارکنان صنعت نفت درجزیره خارگ وبومیان ساکن درآن بهترکند. انتظار می رود مسئولان نیز به این مهم توجه داشته باشند و ما را در خدمت رسانی بیشتر و بهتر یاری کنند.

۱۳ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۵۰
بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر |
تعداد بازدید : ۱۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید