سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۲۰

اخبار

جایگاه ویژه پدافند غیرعامل در سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت

در دنیای پیچیده امروز که مرزهای تکنولوژی ، فرهنگ و نفوذ جابجا شده است و از طریق ابزارهای مختلف به درون تک تک افراد جامعه بشری گسترش پیدا کرده است ، موضوع پدافند غیرعامل یا همان دفاع غیر مسلح و آمادگی دفاع از تمامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کشور عزیزمان ، مردم شریف ایران و صنایع عظیم نفتی و کارکنان آن در مقابل انواع تهدیدهای دشمنان یک وظیفه ملی و شرعی قلمداد می شود . سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در راستای پیاده سازی اهداف و برنامه های سازمان پدافند غیر عامل کشور و به عنوان بخش مهمی از پیکره وزارت نفت خود را موظف می داند که در جهت پیاده سازی برنامه های پدافندی هوشیار بوده و از تمام ظرفیت خود استفاده نماید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، دکتر سید علی جزایری مدیرعامل این سازمان ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که می فرمایند :  " پدافند غیر عامل یک اصل برای همیشه است و نباید با هیچ بهانه و توجیهی مختل شود " ، آمادگی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را در جهت تقویت و پیشبرد برنامه های کلان وزارت نفت در حوزه پدافند غیرعامل  اعلام و تلاش و زحمات دست اندرکاران این حوزه را در کشور اسلامی ایران پاس داشت.

وی گزارشی از اقدامات سازمان را ارائه و تاکید کرد : این مجموعه در نظر دارد در راستای اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در پدافند غیر عامل کشور، برنامه های تکلیفی خود  را پیاده سازی  و در صیانت و حفاظت از کشور اسلامی ایران سهیم باشد.

دکتر جزایری در ابتدای صحبت های خود به تاب آوری در برابر تهدیدات زیستی اشاره و بیان داشت : در دنیای متکی بر دانش و فن آوری امروزه ، احتمال بکارگیری از عوامل زیستی به عنوان یک سلاح نامرئی و مخوف بر علیه کشور نسبت به گذشته افزایش یافته است ، امکان دستکاری های ژنتیک و تولید سوش های جدیدی از اشکال مختلف  ویرورس ها ، باکتری ها و قارچ ها و سایر اشکال میکروبی زنده افزایش یافته است .آمادگی تاب آوری جامعه در این شرایط از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است ، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با توجه به ماموریت عظیم و حیاتی خود با توسعه نظام دیده بانی زیستی آمادگی خود را در شناسایی سریع ، به موقع و کنترل مخاطرات زیستی افزایش داده است . در همین راستا با تقویت آزمایشگاه های ویروس و میکروب شناسی امکان تشخیص سریع در بحران های زیستی را تقویت کرده است . در حوزه مراقبت های بهداشت محیط و عمومی ضمن تقویت و توسعه بهداشت عمومی ، فردی و محیطی و سامان دهی پیشگیری و ارتقاء فرهنگ از طریق برنامه های آموزشی ، 11660مورد بازدید بهداشتی از اماکن عمومی از جمله خوابگاه ها و باشگاه های ورزشی ، 7040 مورد صدور کارت بهداشتی و 1981 مورد نمونه برداری باکتریولوژی از آب های آشامیدنی ، 26000 مورد اقدام کنترلی با هدف حذف ناقلین میکروبی و ویروسی در یکسال اخیر در جهت پیشگیری از شیوع و گسترش بیماریهای عفونی و تهدیدات زیستی اقدام نموده است .

مدیرعامل سازمان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پدافند شیمیایی ، می گوید : آمادگی در تهدیدهای شیمیایی در صنعت نفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در همین راستا سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با عقد تفاهم نامه با قطب شیمیایی دانشگاه بقیه الله اعظم (عج) تحت نظر سازمان پدافند غیرعامل کشور 2400 نفر ساعت آموزش به صورت کارگاهی با هدف توانمندی تیم درمان در تهدیدهای شیمیایی اجرا نمود .

وی ادامه میدهد : سازمان در مناطق مختلف خود 17 مانور مبتنی بر سناریوهای مختلف حوزه پدافند غیر عامل، 15 مانور مشارکتی با سایر شرکت های نفتی در حوزه انتقال مصدوم و اورژانس پیش بیمارستانی و 8 مانور اختصاصی در حوزه پدافند شیمیای تحت نظر سازمان پدافند غیر عامل اجرا و یا در آن مشارکت نموده است .

دکتر جزایری گفت : اجرای 14 پروژه ارزیابی ریسک و اولویت بندی مخاطرات و تهدیدهای حوزه پدافند زیستی - شیمیایی و طراحی برنامه اقدامات پیش بیمارستانی در 5 منطقه عملیاتی از اقدامات مهم دیگر سازمان در یکسال اخیر است.

وی همچنین در ادامه اظهار داشت : سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در نظر دارد در بیمارستان صنعت نفت اهواز با راه اندازی مرکز سوختگی با تمرکز بر سوختگی های شیمیایی و همچنین تجهیز بیمارستان های مناطق عملیاتی به تجهیزات آلودگی زدایی و تریاژ مصدومین شیمیایی توان خود را در این راستا افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان در مبحث بعدی صحبت های خود به پدافند سایبری  اشاره کرد و گفت : یکی از مهمترین تهدیدات در جهان امروز تهدیدات حوزه سایبری می باشد . ارتقاء آگاهی و دانش مدیران و دست اندرکاران سازمان های مختلف در حوزه امنیت سایبری از تاکیدات ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش پدافند غیرعامل در صنعت نفت در سال گذشته  بود . درهمین راستا سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در یکسال اخیر  320 نفر ساعت برنامه آموزشی را با عنوان امنیت سایبری اجرا نموده است .همچنین در حوزه زیرساخت واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان با استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISMSو توسعه تدریجی برنامه های امنیتی در این حوزه به دستاوردهای ارزشمندی در این خصوص دست یافته است .

وی در ادامه بیان داشت : راه اندازی ژنراتور KVA 24 مجهز به سامانه خودکار با ایمنی مورد انتظار ، ایجاد ارتباط اختصاصی و غیر اینترنتی بر اساس زیر ساخت مخابراتی مجاز جهت استفاده از سبد سرویس های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، اعمال مقررات قرنطینه در جابجایی فایل های مورد نیاز ، ایجاد دسترسی تحت نظارت و پایش امنیت اینترنت ملی و اعمال اصلاحات لازم در فرآیند پشتیبان گیری از سرورها و بانک های داده ها با هدف قابلیت بازیابی حداکثری اطلاعات در سامانه ها و سرورها در صورت بروز حادثه از جمله مواردی است که میتوان در حوزه زیرساخت واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان در صحبت های پایانی خود به  اقدامات انجام شده در حوزه اجرای ماده 65 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت : سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه عمل به تکالیف قانونی خود در اجرای این ماده ضمن هماهنگی و همکاری لازم و تهیه دستوالعمل های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص با همکاری اداره بهداشت در HSE وزارت نفت دستورالعمل معاینات شغلی با هدف پیشگیری و تشخیص بهنگام عوامل آسیب رسان به سلامت باروری کارکنان صنعت نفت را در دستور کار خود قرار داده است ،لذا در یک سال اخیر با پیاده سازی دستورالعمل های مذکور در فرآیندهای معاینات شغلی در جهت اجرای قانون اقدام نموده است.همچنین این سازمان  در حوزه های مختلف تاب آوری اجتماعی از جمله ارتقاء سلامت روان برنامه های ویژه ای درحال اجرا دارد.
۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۳۷
بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر |
تعداد بازدید : ۱۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید